Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen onthullen medaillon in 200-jarige kerk

Bisschoppen onthullen medaillon in 200-jarige kerk

Aartsbisschop mgr. W. Eijk en hulpbisschop mgr. H. Woorts hebben zondag 3 oktober in de Sint Petrus’ banden-kerk te Driebergen-Rijsenburg na afloop van de Eucharistieviering het eerste gebrandschilderde medaillon onthuld ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van deze kerk.

Het medaillon, de mens als symbool van de evangelist Matteüs, is ontworpen en vervaardigd door de Driebergse beeldend kunstenaar Ramon de Geus. Hij heeft nog drie medaillons voor de Sint Petrus’ bandenkerk in voorbereiding, met als voorstellingen de leeuw (symbool van de evangelist Marcus), het rund (Lucas) en de adelaar (Johannes). De medaillons, gefinancierd door de stichting Vrienden van Sint Petrus’ banden, vormen een blijvende herinnering aan de viering van het 200-jarig bestaan van de parochiekerk.

In zijn overweging tijdens de Eucharistieviering stond hoofdcelebrant mgr. Eijk stil bij de veranderingen die de Rooms-Katholieke Kerk sinds 1810 heeft doorgemaakt. De vorm waarin de Kerk zich manifesteert, is wezenlijk veranderd, maar “geloven gaat door,” zo zei de aartsbisschop. Concelebranten waren mgr. Woorts (voormalig pastoor van de parochie) en de huidige pastoor H. Bloem. De viering werd druk bezocht door parochianen en genodigden, onder wie baron Van Rijckevorsel, Heer van Rijsenburg en directe nazaat van de stichters van de kerk.

De onthulling van het medaillon was één van de activiteiten in het kader van het 200-jarig bestaan van de parochiekerk van Sint Petrus’ banden. Het jubileumjaar, met als thema ‘Banden voor het leven’, begon op 5 september. Pater Tiemen Brouwer o.p., rector van de Kerk van de Friezen in Rome, overhandigde die dag tijdens de Eucharistieviering een speciaal vervaardigde replica van de ketenen van Sint Petrus aan de voorzitter van de jubileumcommissie, George Marlet. Dit deed hij namens Don Giuliani, pastoor van de ‘moederkerk’ San Pietro in vincoli te Rome. Pater Brouwer is afkomstig uit Driebergen-Rijsenburg, waar hij op 12 januari 1945 werd geboren en diezelfde dag gedoopt in de Sint Petrus’ banden-kerk. Als dank voor zijn bemiddeling bood de parochie hem een kopie aan van het doopboek van januari 1945.
Aansluitend aan de Eucharistieviering opende baron Van Rijckevorsel de expositie ‘200 Jaar Kerk & Plein’. Bij die gelegenheid ontving hij het eerste exemplaar van de DVD/CD-set ‘200 Jaar kerk en parochie Sint Petrus’ banden’. Op 19 september volgde een concert door de vijf parochiekoren, met als thema ‘200 Jaar koormuziek’. Kerkhistoricus Ton van Schaik verzorgt op 14 november in de Sint Petrus’ banden-kerk de eerste Rijsenburg-lezing, met als thematiek de emancipatie van de katholieken sinds 1810 (aanvang: 14.00 uur). De Rijsenburg-lezing wordt een jaarlijkse lezing over religie, historie en cultuur.

stpetrusbandenonthulling
Onthulling van het medaillon, foto: Peter Slump