Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen nemen Katholieke Bijbelstichting over

Bisschoppen nemen Katholieke Bijbelstichting over

Het bestuur van de Katholieke Bijbelstichting (KBS) in Den Bosch is recent overgedragen aan een aantal bisschoppen van de Nederlandse en Belgische Bisschoppenconferenties. Van Nederlandse zijde hebben in het bestuur zitting genomen mgr. J. Liesen, mgr. J. van den Hende, de Utrechtse hulpbisschoppen mgr. H. Woorts en mgr. Th. Hoogenboom, mgr. R. Mutsaerts en van Vlaamse zijde mgr. J. De Kesel. Het bureau van de KBS is ondergebracht in de kantoren van het bisdom Breda.

Terwijl de vertrouwde Bijbeluitgaven van de KBS volgens een in 2011 afgesloten overeenkomst voorlopig worden gedistribueerd door uitgeverij Jongbloed in Leeuwarden, zal de KBS ook zelf uitgaven verzorgen ten dienste van de verspreiding en betere kennis van het Woord van God in de katholieke geloofsgemeenschap.

‘Maria in de evangelies’
Als eerste en nieuwe uitgave van de KBS in dit kader is in samenwerking met de Beleidssector Liturgie van de Nederlandse Bisschoppenconferentie een meditatief boekje verschenen ‘Maria in de evangelies. Liturgische Bijbelvertaling vanuit de grondtekst’. In zijn voorwoord schrijft de nieuwe voorzitter van de Katholieke Bijbelstichting, mgr. dr. J. Liesen, dat in het boekje uit de vier evangelies de teksten zijn samengebracht die betrekking hebben op de Moeder van Jezus. Het zijn teksten die gebruikt worden in de liturgie van de Kerk, maar ook daarbuiten een hulp kunnen zijn om zich de houding eigen te maken van de uitverkoren Moeder van God.
Aan de nieuwe liturgische bijbelvertaling in deze uitgave gaat een beschouwing vooraf van paus Paulus VI, die verduidelijkt hoe de Kerk in de viering van de liturgie de houding aanneemt van Maria zelf. In opdracht van de Nederlandse Bisschoppenconferentie wordt door de Beleidssector liturgie gewerkt aan een nieuwe, liturgische bijbelvertaling.

De uitgave ‘Maria in de evangelies’ vormt een bijlage bij het zojuist verschenen Directorium voor de Nederlandse Kerkprovicie 2013-2014. Dit boekje kan echter ook afzonderlijk besteld worden bij de Administratie NRL (e-mail: bestel@rkk.nl), ofwel bij de KBS. Voor beide instanties geldt als besteladres: Veemarktstraat 48, 4811 ZH Breda of Postbus 90189, 4800 RN Breda. Prijs € 4,95 excl. verzendkosten.