Aartsbisdom > Nieuws > Bijzondere parochietuin en ziekenbedevaart in Op Tocht

Bijzondere parochietuin en ziekenbedevaart in Op Tocht

Het juninummer van ‘Op Tocht’ kijkt onder meer terug op de deelname van het Aartsbisdom Utrecht aan de Springprocessie in Echternach. Voor het eerst was deze deelname ingebed in een driedaagse bedevaart, waarbij Susteren, Trier en Thorn werden aangedaan. Ook binnen het aartsbisdom zelf was er recent een bedevaart, waarvan het bisdomblad verslag doet: de 65ste ziekenbedevaart in Renkum, waarbij kardinaal Eijk de hele dag aanwezig was. En in Apeldoorn werd dankzij een gift de parochietuin vernieuwd.

Kardinaal Eijk was in Renkum (H. Titus Brandsma parochie) hoofdcelebrant in de Eucharistieviering en het plechtig Lof. “Maria komt bij ons in Renkum op bezoek, zoals zij zwanger op bezoek kwam bij Elisabeth en de Zoon van God, onze Verlosser, naar haar bracht,” zei hij, aansluitend op het Evangelie van de dag. Hij luisterde naar en sprak pastoraal bemoedigend met elke pelgrim: 40 (ernstig) zieke ouderen en ongeveer evenveel begeleiders.

Ook in dit nummer: aandacht voor de vernieuwde parochietuin naast de Onze Lieve Vrouwekerk in Apeldoorn (St. Franciscusparochie). Deze tuin werd op 7 mei ingezegend en is (inclusief vijf jaar onderhoud) een cadeau voor de hele parochie. De parochietuin heeft als naam ‘Hof van Goed Gaan’, centraal element is de ‘Deur naar Goed Gaan’ met de 10 geboden erop gespijkerd. Dit is een kunstwerk van priester-kunstenaar Kees Pannekoek, die met een gulle bijdrage de realisering van deze Hof mogelijk maakte. Een hovenier heeft na de bouwkundige werkzaamheden afgelopen winter gezorgd voor de beplanting van de parochietuin. Het is volgens de parochie “een mooie mix van groenblijvers, planten die afwisselend bloeien (en deels gebruikt kunnen worden voor de kerkversiering) en bodembedekkers. Ook zijn er enkele planten te vinden met een Bijbelse betekenis.”

Emma de Jong kijkt in haar artikel terug op de sloop van de Utrechtse Biltstraatkerk en waar de ‘scherven’ van deze kerk zoal terecht kwamen. Dit verspreide erfgoed belandde in zowel Utrecht als daarbuiten, zo werden kandelaars en altaarkruisen overgebracht naar de H. Hart van Jezuskerk in Utrecht en zijn medaillons uit het Maria-altaar nu te zien in de Utrechtse St. Catharinakathedraal. Een rijkversierde koorbank en tien smeedijzeren kroonluchters vonden hun weg naar de H. Nicolaasbasiliek in IJsselstein.
Kardinaal Eijk schrijft in zijn column over de Eucharistie. “Wie Jezus volgt en zich laat voeden door Zijn Lichaam en Bloed, dus door Hemzelf in Persoon, dit voedsel zonder houdbaarheidsdatum, bereidt zich voor op een leven bij God voor altijd, een leven in volmaakt geluk zonder houdbaarheidstermijn,” zo schrijft de aartsbisschop. “Vanwege dit voedsel, het kostbaarste geschenk dat we van God in dit leven ontvangen, hebben we Hem op Sacramentsdag (zondag 11 juni) vanuit de grond van ons hart geloofd en bedankt.”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: