Aartsbisdom > Nieuws > Bekende Nederlanders luiden Kerkbalans 2016 in

Bekende Nederlanders luiden Kerkbalans 2016 in

Zaterdagmiddag 16 januari luiden om 12.00 uur van Groningen tot Maastricht bekende Nederlanders de kerkklokken. Ze vragen hiermee aandacht voor de rol van de kerk in de samenleving en luiden zo letterlijk de Actie Kerkbalans in. In Utrecht luidt Leo Fijen de klokken van de Augustinuskerk, elders vervullen bijvoorbeeld politici, een acteur en een weerman de rol van klokkenluider.

Op woensdag 13 januari lanceerde de Actie Kerkbalans haar campagnefilm voor 2016. Het is een korte film waarin de geïnterviewden uit vier eerdere filmpjes voorbij komen. Gerda, Anton, Wil en Maurits (van wie er twee uit het Aartsbisdom Utrecht afkomstig zijn) onderstreepten eerder in afzonderlijke interviews het belang van Kerkbalans. De campagnefilm is een compilatie en geeft daarmee een gevarieerd en breed beeld van het thema ‘Mijn Kerk Inspireert’.

Met de Actie Kerkbalans vragen meerdere kerkgenootschappen jaarlijks een bijdrage van hun leden. Dankzij hun financiële steun kunnen kerkgemeenschappen actief zijn en een rol van betekenis spelen in de Nederlandse samenleving. Met vele concrete projecten en initiatieven gericht op vluchtelingen, kinderen, ouderen, jongeren en mensen met geldzorgen zijn kerken van onschatbare waarde voor de maatschappij. Met een daarvoor speciaal ontwikkelde infographic (klik hier) van de twee grootste deelnemende kerkgenootschappen (Rooms-Katholieke Kerk en Protestante Kerk in Nederland) maakt het campagneteam van Kerkbalans inzichtelijk wat de kerk doet en betekent voor Nederland. Met het luiden van de klokken wordt aandacht voor deze rol gevraagd en doen de kerken de oproep: “Geef! Geef en steun uw eigen kerkgemeenschap en/of parochie in uw wijk, dorp of stad!”

Het inluiden van Kerkbalans wordt een korte en krachtige ceremonie, waarbij de ‘klokkenluider’ vertelt waarom hij of zij het belangrijk vindt dat de kerk er is. Vrijwilligers zijn uitgenodigd om bij het inluiden aanwezig zijn. Het inluidmoment door bekende Nederlanders heeft ook als doel hen een hart onder de riem te steken zodat ze zich gesteund weten als ze dit jaar weer de financiële bijdragen gaan inzamelen voor hun plaatselijke kerkgemeenschap.

Tags: