Aartsbisdom > Nieuws > Beelden patroonheiligen in Heiligenbeeldenmuseum

Beelden patroonheiligen in Heiligenbeeldenmuseum

In de H. Antonius van Paduakerk te Kranenburg, de oudste nog bestaande kerk van Pierre Cuypers en een Rijksmonument, is sinds de sluiting voor de eredienst het Heiligenbeeldenmuseum gevestigd. Hier worden vele beelden van heiligen en andere devotionalia geëxposeerd. Naast de vaste tentoonstelling is er ieder jaar een speciaal thema, in 2011 is dat ‘Patroonheiligen in Achterhoek en Liemers’. Sinds eind mei start er ook een wandelroute bij het Heiligenbeeldenmuseum, die leidt langs door architect Cuypers ontworpen objecten.

Vrijwilligers van Kranenburgs Belang hebben eind mei de routepaaltjes van de Cuypers wandelroute geplaatst. De wandelroute van ongeveer 14 kilometer (verkorte route 10 kilometer) door de mooie omgeving start bij de kerk op de Kranenburg (nu dus het Heiligenbeeldenmuseum).

76 kerken
In de huidige tijdelijke expositie in het museum staan beelden centraal van de patroonheiligen van 76 r.-k. kerken in Achterhoek en Liemers. Ze zijn bijeengebracht mede dankzij de medewerking van veel geloofsgemeenschappen die een bijzonder beeld of vaandel van hun patroonheilige tijdelijk aan het museum in bruikleen hebben afgestaan. Ook wordt er materiaal getoond uit de collectie van Henk Ensink uit Deurningen.

Diorama
Bij dit thema wordt voortgeborduurd op een twee jaar geleden uitgegeven boek over die kerken: ‘Erfenis voor vandaag en morgen’, dit boek is in het museum te koop. Daarnaast is in een 25 meter lang diorama het verhaal uitgebeeld rond de geboorte van Jezus Christus, met 1.200 beeldjes in een bijbels landschap.
Voor groepen, zoals koren, vrijwilligers, ouderenbonden et cetera is het mogelijk om op dezelfde dag ook een bezoek te brengen aan twee andere monumentale kerken in de gemeente Bronckhorst, namelijk de H. Willibrorduskerk in Vierakker en de H. Martinuskerk in Baak. In een in 2009 gehouden competitie werd de kerk in Vierakker uitgeroepen tot mooiste kerk van Gelderland en eindigde de kerk van Baak op de tweede plaats. Dit dagarrangement kan via de VVV worden geboekt; bij de prijs inbegrepen zijn een ontvangst met koffie/thee en een Achterhoekse koffietafel in het Ludgerusgebouw te Vierakker. Meer informatie: www.heiligenbeeldenmuseum.nl.

Het Heiligenbeeldenmuseum, gevestigd in de H. Antonius van Paduakerk in Kranenburg (tussen Vorden en Ruurlo) is iedere dinsdag, donderdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur geopend tot en met zondag 30 oktober 2011.