Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Hasselt > Bedevaart op Heilige Stede in Hasselt

Bedevaart op Heilige Stede in Hasselt

Op de Heilige Stede in Hasselt werd traditiegetrouw op zondag 22 juni de bedevaart van het Heilig Sacrament gehouden, met als thema ‘Mijn herder is de Heer’. Hans Boogers, pastoor van de Thomas a Kempis parochie waarvan de Stephanuskerk in Hasselt deel uitmaakt, vierde deze dag zijn 25-jarig priesterjubileum. Aansluitend aan de H. Mis werd onder het zingen van oude processieliederen het Allerheiligste in processie rondgedragen.

Zo’n 500 mensen waren aanwezig bij de bedevaart in Hasselt. Het Overijsselse Hasselt heeft heel oude bedevaartpapieren. Waarschijnlijk heeft de Heilige Stede zijn oorsprong te danken aan de Marcellusvloed van 1219. Een vloed die velen het leven kostte en waarbij vele steden ten onder gingen. De kapel op een stuk terrein dat ‘De Heilige Stede’ werd genoemd, wordt al vermeld in een document uit 1355. In die tijd was Hasselt een belangrijke havenstad.
Met de Reformatie werd deze Sacramentskapel in 1590 afgebroken en de bedevaart verboden. Desondanks behield de plek aantrekkingskracht voor gelovigen, met name ook door katholieke seizoenarbeiders uit het Duitse achterland. Drie eeuwen na de afbraak van de middeleeuwse kapel kon de katholieke parochie het terrein terugkopen en in 1892 de bedevaart in ere herstellen.

hasselt-altaarwijding-kl hasselt-team-kl

‘Diepe dankbaarheid’
Tijdens de bedevaart van 22 juni jl. werd om drie uur ‘s middags een Heilige Mis opgedragen in de kapel in de tuin van de kerk van de H. Stephanus, met als hoofdcelebrant pastoor Boogers en met medewerking van het hele pastorale team van de Thomas a Kempis parochie. De viering werd muzikaal ondersteund door het eigen koor, versterkt door leden van overige koren uit de parochie. Het Zwolse Saxafoonorkest was ook aanwezig om de oude glorie een beetje terug te halen.

hasselt-bruidjes-kl hasselt-processie-op-straat-kl

Na de viering kon iedereen de jubilerende pastoor Boogers feliciteren. Hij had die ochtend zijn jubileum al gevierd in Dronten in de Norbertuspaorchie, waarvan Boogers ook pastoor is. Eventuele giften bij gelegenheid van zijn jubileum heeft hij bestemd voor een project van een collega-priester in Sri Lanka. In een dankwoord kijkt Boogers “met diepe dankbaarheid jegens God en jegens u allen” terug op beide  prachtige vieringen. En het project in Sri Lanka kan al op 8000 euro rekenen. Over de Sacramentsprocessie in Hasselt schrijft hij: “Ik droeg Ons Heer (de geconsacreerde hostie) in de monstrans en de hemel werd gedragen door vier vrouwen van onze pastoraatsgroepen uit de parochie (Kampen, IJsselmuiden, Hasselt). Vernieuwend en eigentijds.”

hasselt-jubileum-25-kl hasselt-jubilaris-leest-bedrag-kl