Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Hasselt > Bedevaart Heilige Stede 2018: ‘Vrede zij u’

Bedevaart Heilige Stede 2018: ‘Vrede zij u’

Op de Heilige Stede in Hasselt (Thomas a Kempis parochie) is zondag 3 juni traditiegetrouw de bedevaart van het Heilig Sacrament gehouden. Dit jaar was het thema ‘Vrede zij u’. Ook tegenwoordig komen naast de vele bedevaartgangers per auto nog steeds groepen op de fiets of lopend uit de wijde omgeving. Om 15.00 uur werd de Mis gevierd in de kapel in de tuin van de kerk van de H. Stephanus. Onder het zingen van oude processieliederen werd aansluitend het Allerheiligste in processie rondgedragen.

De viering werd ondersteund door het eigen koor, daarbij versterkt door leden van overige koren uit de Thomas a Kempis parochie. Seniorenorkest FAIR zorgde voor de muzikale begeleiding. Na de viering namen de parochianen afscheid van pastoor Hans Boogers, die per 1 juni naar de stad Utrecht vertrekt. Hij wordt als pastoor opgevolgd door Ton Huitink.

Sinds 1987 wordt op de Heilige Stede jaarlijks op de tweede zondag na Pinksteren weer een bedevaart gehouden. Het Overijsselse Hasselt heeft heel oude bedevaartpapieren. Waarschijnlijk heeft de Heilige Stede zijn oorsprong te danken aan de Marcellusvloed van 1219. Een vloed die velen het leven kostte en waarbij vele steden ten onder gingen. De kapel op een stuk terrein dat ‘De Heilige Stede’ werd genoemd, wordt al vermeld in een document uit 1355. In die tijd was Hasselt een belangrijke havenstad. Ter gelegenheid van de bedevaart werd de Hanzestad Hasselt destijds versierd met vaandels en was er een week lang een feestelijke markt.
Met de Reformatie werd deze Sacramentskapel in 1590 afgebroken en de bedevaart naar Hasselt verboden. Desondanks behield de plek aantrekkingskracht voor gelovigen, met name ook door katholieke seizoenarbeiders afkomstig uit het Duitse achterland. Drie eeuwen na de afbraak van de middeleeuwse kapel kon de katholieke parochie het terrein terugkopen en in 1892 de bedevaart in ere herstellen.