Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Heilig Land > Bedevaart Heilig Land: naar Bethlehem

Bedevaart Heilig Land: naar Bethlehem

Op de vierde dag van hun bedevaart naar het Heilig Land verlieten de pelgrims Tiberias en reisden naar Bethlehem. Eerst werd een stop gemaakt in Kana, waar de kerk van het Wijnwonder staat. Bovenop de berg Tabor werd vervolgens de Eucharistie gevierd in de kerk van de Gedaanteverandering van de Heer.

h-land-dag-4-b

Tijdens de busreis naar Bethlehem veranderde het landschap langzaam van het liefelijke Tiberias naar de woestijn van Judea. Dag vijf startte met het lopen van de indrukwekkende kruisweg. “Ongelooflijk, de weg lopen die de Heer gelopen heeft,” zo vatten enkele pelgrims deze ervaring samen. “De kruisweg eindigde bij de Heilige Grafkerk. Eenmaal binnen sta je dan op de plaats waar Golgotha was. Hoe bijzonder kan dat zijn.”

h-land-dag-5-b h-land-dag-5-a

In deze kerk vierden de Utrechtse pelgrims de Eucharistie in de kapel van het Heilig Sacrament. Aan de wand is ook hier een mooie kruisweg te zien, uitgebeeld in kleine bronzen beeldjes. Na de lunch in Notre Dame (Vaticaans grondgebied) werd de groep in twee delen gesplitst. De ‘snelle groep’ bezocht nogmaals de Heilig Grafkerk, inclusief het graf. De langzame groep bezocht een Aramese viering. De wandeling waarmee de dag besloot eindigde bij de Klaagmuur waar ze het begin van de Sabbat mee mochten maken.

h-land-dag-5-c

Bethlehem
Op dag zes bezochten de pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht het herdersveld om daar de dagelijkse Eucharistie te vieren. Onderweg was er eerst nog een tussenstop bij Claire en Johnny Anastas. Hun huis is sinds enige tijd aan drie kanten omgeven door een metershoge muur. “Terwijl je naar hun zoon luistert en hij een kaartje laat zien, waarop de nieuwe muur is ingetekend, voel je in je rug het afschrikwekkende van deze afscheidingsmuur. Wie in Berlijn is geweest, herinnert zich vast de restanten van de oude muur. Maar hier, in Bethlehem, je kunt het nauwelijks geloven. Hij staat er echt en we konden hem met eigen ogen zien,” aldus enkele pelgrims. Na de Eucharistieviering op het herdersveld bezocht de groep ook nog de Geboortekerk.

h-land-dag-6-a h-land-dag-6-b

h-land-dag-6-c