Aartsbisdom > Bedevaart > Stille Omgang > Als aartsbisdom deelnemen aan de Stille Omgang

Als aartsbisdom deelnemen aan de Stille Omgang

“In 2023 willen we als Aartsbisdom Utrecht deelnemen aan de Stille Omgang,” zo meldt de Diocesane Werkgroep Bedevaarten. Door de coronaviruspandemie kon de jaarlijkse Stille Omgang in Amsterdam enkele jaren niet of slechts zeer beperkt plaatsvinden. In 2023 wordt de Stille Omgang (18-19 maart) door het centrum van Amsterdam weer in de traditionele vorm gehouden. De intentie voor deze editie is: ‘Levend brood voor onderweg, in stilte getuigen’.

Zicht op de St. Nicolaasbasiliek vanaf de overzijde van het water

Alle parochiegroepen en individuele pelgrims die vanuit het Aartsbisdom Utrecht naar Amsterdam reizen, zijn uitgenodigd voor de Eucharistieviering om 21.00 uur in de St. Nicolaasbasiliek. Deze kerk ligt vlakbij het Centraal Station. Kardinaal Eijk is hoofdcelebrant tijdens deze viering; mgr. Woorts en priesters uit het aartsbisdom zullen concelebreren. Het parochiekoor uit Abcoude zal zingen en misdienaars/acolieten uit diverse plaatsen uit het aartsbisdom zullen dienen. Vóór of ná deze viering kunnen de pelgrims direct vanaf de Sint Nicolaasbasiliek de route van de Stille Omgang lopen (na de viering: onder begeleiding).

“We hopen met deze nieuwe aanpak de deelname uit het aartsbisdom een impuls te geven,” aldus de werkgroep. “Het is niet altijd mogelijk om vanuit een parochie een groep van voldoende omvang te organiseren die deelneemt aan de Stille Omgang. Door als aartsbisdom onze krachten en aanwezigheid in Amsterdam te bundelen, willen we voor mensen de drempel verlagen om erbij te zijn – alleen of met een kleinere groep uit de parochie.” Op 3 februari zijn naar alle parochies flyers gestuurd met informatie over deelname aan de Stille Omgang dit jaar.

Intentie
De intentie voor de Stille Omgang ‘Levend brood voor onderweg, in stilte getuigen’ is gekozen naar aanleiding van het Johannesevangelie (6,48-51), waarbij ook wordt verwezen naar een gedicht van de H. Titus Brandsma, geschreven tijdens zijn verblijf in de gevangenis in Scheveningen. “Titus Brandsma leert in gevangenschap Christus beter kennen. Hij leert ons als martelaar te ‘getuigen’ – één van de oorspronkelijke vertalingen van ‘getuigen’ is overigens ‘martelaarschap’ – en daarin vol te houden,” aldus de organisatie van de Stille Omgang. “De intentie sluit ook aan op het thema van de Wereldjongerendagen in Lissabon: ‘Wat zet ons in beweging voor God net als Maria die ging?’ Ook het ‘op weg gaan’ van het synodaal proces sluit hierbij aan.”

Mirakel van Amsterdam
De Stille Omgang is een jaarlijkse nachtelijke stille tocht door het centrum van Amsterdam en volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een Eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. Voor of na de Omgang wonen de deelnemers één van de vele feestelijke Eucharistievieringen bij in één van de zeven binnenstadskerken. Ook vanuit diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht reizen gelovigen (soms per bus) ieder jaar naar Amsterdam om deel te nemen.

Mail met Ben Lokate (Diocesane Werkgroep Bedevaarten) voor meer informatie over de deelname van het aartsbisdom aan de Stille Omgang: Lokate@aartsbisdom.nl.