Aartsbisdom > Nieuws > Akte van Toewijding gebeden in aartsbisdom

Akte van Toewijding gebeden in aartsbisdom

Paus Franciscus wijdde op 25 maart Rusland en Oekraïne toe aan het Onbevlekt Hart van Maria. Hij bad de Akte van Toewijding in de Sint Pieter. Op verzoek van de paus vond deze toewijding diezelfde avond eveneens plaats in bisdommen wereldwijd. Zo ook in het Aartsbisdom Utrecht, waar kardinaal Eijk om 19 uur hoofdcelebrant was tijdens de Eucharistieviering die tevens de Nederlandse etappe vormde in de Europese gebedsestafette om vrede. Mgr. Hoogenboom, mgr. Woorts, plebaan Boogers, pastor Smits en pastor Swijnenberg concelebreerden.

Tijdens deze Europese gebedsestafette wordt gebeden voor vrede in Oekraïne en voor de slachtoffers van de coronaviruspandemie. Dit initiatief van de Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) startte op 2 maart (Aswoensdag) in Albanië en wordt op 14 april afgesloten in Hongarije. Aan het eind van de viering op het Hoogfeest van de Aankondiging des Heren bad kardinaal Eijk de door de paus naar de bisdommen gestuurde Akte van Toewijding. Deze was door de Nationale Raad voor Liturgie in het Nederlands vertaald.

In zijn preek verwees kardinaal Eijk naar de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, “op ons continent, Europa, van waaruit het christendom verspreid is over de hele wereld. En dat is bepaald niet de eerste keer in de geschiedenis van het christendom. Wij christenen hebben onze handtekening gezet onder het Evangelie, het vredesverdrag tussen God en de mens, dat ook vrede brengt tussen ons mensen onderling. Er zijn vele vredesverdragen door mensen getekend in deze wereld. Vaak echter schonden zij hun handtekening door er niet trouw aan te blijven.”
Zo is het helaas ook met ons christenen, aldus kardinaal Eijk. “Onze handtekening die we onder het Evangelie gezet hebben, vergeten we dikwijls uit nalatigheid of bewust uit egoïsme, omdat het naleven ervan ons niet zo uitkomt. Een fundamentele katholieke overtuiging is dat we moeten meewerken met de genade die we ontvangen. Doen we dat niet en blijven we niet trouw aan onze handtekening onder het Evangelie, dan kan Gods genade in ons geen vrede bewerken.”
Het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad in het aards paradijs staat symbool voor het streven van de eerste mensen om aan God gelijk te worden en Hem aan de kant te schuiven, zo benadrukte de Utrechtse aartsbisschop. “Het gevolg was onvrede, lijden, geweld, uitbuiting, dood en verderf. Maar die boom van het paradijs is weer tot bloei gekomen, toen Jezus aan het kruis werd genageld en drie dagen later uit de dood verrees, waardoor het kruis de levensboom werd. In zijn lijden en dood sprak de Zoon van God het onvoorwaardelijk ja uit tegen de Eeuwige Vader, waardoor het nee tegen God van de eerste mensen en de keren dat wij nee tegen Hem zeggen ongedaan zijn gemaakt. De vrede tussen God en de mensen is in Hem getekend en vernieuwd.”

Kardinaal Eijk: “Dit ja wordt het sterkst weerspiegeld in het ja van Maria, wanneer zij zich bereid verklaart om de moeder te worden van Gods Zoon: ‘Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord.’ Maria zette haar handtekening onder de Blijde Boodschap die de aartsengel Gabriël bracht. En zij is daar steeds trouw aan gebleven, wat die handtekening ook van haar vroeg. Daardoor is Maria ook beeld van de Kerk. Zoals zij zouden wij als christenen allemaal moeten zijn. Dan zouden we blijvende vrede kennen, met God en met elkaar.”
“In de laatste eeuwen, toen steeds meer mensen van het christelijk geloof afvielen en ontrouw werden aan hun handtekening onder het Evangelie, is Maria meerdere keren verschenen. Zij waarschuwde ons daarbij voor oorlogen, rampen en verwarring ook binnen de Kerk. Steeds riep zij ons daarbij op om ons te bekeren tot Christus en als het ware onze handtekening onder zijn Evangelie te vernieuwen en er trouw aan te blijven.”
“Het voorbeeld van Maria moge ons ertoe brengen onze handtekening te vernieuwen onder het Evangelie, het vredesverdrag tussen God en ons, dat ook blijvende vrede garandeert onder ons mensen.”

De viering was ook de start voor ‘24 uur voor de Heer’ in de St. Catharinakathedraal. Deze zijn sinds 2015 elk jaar wereldwijd onderdeel van de Veertigdagentijd. De ‘24 uur voor de Heer’ nodigen ertoe uit het sacrament van boete en verzoening te vieren in een context van Eucharistische aanbidding. Ook in diverse andere parochies van het Aartsbisdom Utrecht was er een programma rond ‘24 uur voor de Heer’ georganiseerd met gebed, aanbidding en muziek.

Foto’s viering: Ramon Mangold

24 uur voor de Heer