Aartsbisdom > Nieuws > Afscheid van drie ‘Utrechtse’ bestuursleden KRJ

Afscheid van drie ‘Utrechtse’ bestuursleden KRJ

De Katholieke Raad voor het Jodendom (KRJ) heeft op 23 mei afscheid genomen van drie bestuursleden. Zij werden bij dit afscheid toegesproken door onder anderen mgr. H.W. Woorts, referent namens de Bisschoppenconferentie voor Kerk en Jodendom. De drie vertrekkende bestuursleden zijn allen woonachtig in het Aartsbisdom Utrecht: één in Nieuwegein en twee in Amersfoort.

Drs. Frans Zwarts, pr. was sinds 1972 lid van de KRJ, waarvan de laatste (ruim) 25 jaar als vicevoorzitter. Hij was de eerste maanden van 2023 interim-voorzitter tot hij de voorzittershamer op 1 oktober vorig jaar overhandigde aan br. Hans-Peter Bartels OFM. Prof. Ir. Pieter Rookmaaker, die eveneens in 1972 lid werd van de KRJ, vrijwel meteen als penningmeester, droeg op 1 januari 2024 het stokje over aan Günther Sturms. Prof. Dr. Gerard Rouwhorst was jarenlang lid van de werkgroep liturgie en was ten slotte twaalf jaar voorzitter tot hij op 1 januari 2023 tijdelijk werd opgevolgd door Frans Zwarts.

Dierense sjoel
De afscheidsbijeenkomst begon met koffie en wat lekkers tijdens een ontmoeting tussen de KRJ en vier leden van de Gelderse Liberaal Joodse Gemeente die samenkomt in de Dierense sjoel. Aansluitend leidde voorzitster van Stichting ‘De Dierense Sjoel’, Riet Mendel, de aanwezigen rond door deze synagoge.

Mgr. Woorts sprak namens de Bisschoppenconferentie zijn dank uit aan de scheidende bestuursleden: “Het feit dat wij dit afscheid hier in de sjoel van Dieren kunnen houden, zegt veel over de hartelijke band die er gegroeid is tussen deze gemeenschap en andere Joodse gemeenschappen en personen, en opgebouwd is met de Rooms-Katholieke Kerk in ons land. Daar hebben jullie je in het bijzonder jarenlang voor ingezet met al jullie bewogenheid, kunde, kennis, ervaring en ook geduld en volharding. Sinds ik namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie de referent mag zijn voor Kerk en Jodendom in ons land – en dat is inmiddels ook alweer meer dan tien jaar – heb ik daar met jullie in mogen optrekken.”

Lees een uitgebreid verslag met het complete dankwoord van mgr. Woorts op de site van de KRJ.