Aartsbisdom > Nieuws > Afscheid Hoofd Personeelsdienst: ‘Als Harry Bisseling belt…’

Afscheid Hoofd Personeelsdienst: ‘Als Harry Bisseling belt…’

Met een drukbezocht symposium over ‘De toekomst van de geloofsgemeenschap. Over missionair kerkzijn in stad en dorp’ nam Harry Bisseling donderdagmiddag 3 november in het Titus Brandsma Huis te Deventer afscheid als Hoofd Personeelsdienst en Pastorale Organisatie van het Aartsbisdom Utrecht. Bisseling, die deze functie sinds het jaar 2000 uitoefende, gaat met pensioen.

Aan het begin van de bijeenkomst zette Bisseling uiteen waarom hij voor dit thema had gekozen. In de Handelingen van de Apostelen worden christenen “aanhangers van de Weg” genoemd. Leden van een geloofsgemeenschap zijn dus aanhangers van de Weg. Dat is een heel dynamisch beeld, maar de realiteit vandaag de dag is anders, zo schetste Bisseling: de geloofsgemeenschappen worden steeds kleiner in een steeds groter territorium. Sommigen willen alles bij het oude houden terwijl anderen de uitdaging zien en op die manier onderweg aanhangers van de Weg zijn. Hij sprak de hoop uit deze middag te horen over “de praktijk van onderweg zijn, met vallen en weer opstaan, gedreven door het verlangen en met de hoop dat wij niet tevergeefs bouwen.”

Bisseling1P1040352

Hierna verzorgde pastoraal theoloog René Hornikx een lezing over ‘De parochie van vandaag is haar ziel kwijt! Op zoek naar begeestering’. Hierin schetste hij, naar aanleiding van een onderzoek, onder meer hoe een parochie (opnieuw) een levende geloofsgemeenschap kan worden. Maar ook hoe het soms goed kan zijn te zeggen dat een gemeenschap in de winter van haar leven is beland: iets waar we in de R.-K. Kerk slecht in zijn. Een crisis is echter het beste wat ons, net als Elia in de woestijn, kan overkomen: “daaruit wordt namelijk nieuw elan geboren,” aldus Hornikx.

Bisseling2P1040354

Het volgende deel van het symposium bestond uit twee praktijkverhalen. In Mariënheem, geloofsgemeenschap O.L.V. Tenhemelopneming (parochie Heilig Kruis), werd onder leiding van de pastoraatsgroep het project ‘Geloven’ in een leefbare gemeenschap Mariënheem uitgevoerd: een onderzoek naar de toekomst van de kerk in Mariënheem. Aan de hand van de zeven kernwoorden ONT-moeten, ONT-sluiten, ONT-wikkelen, ONT-grendelen, ONT-rafelen, ONT-dekken en ONT-houden vertelden Marion Kogelman (voorzitter projectgroep), August Holtmaat (pastoraatsgroep) en Anne Marie van Oldeniel (projectbegeleider) over de gezette stappen en bevindingen.
De tweede bijdrage kwam vanuit de samenwerkende parochies Paus Johannes XXIII en H. Suitbertus. Projectmedewerker Henk Brussel schetste hoe er met de geloofsgemeenschappen van deze parochies gezocht wordt naar vitalisering en hoe dit het beste aan te pakken.

Kardinaal Eijk sprak vervolgens Harry Bisseling toe. Hij memoreerde dat Bisseling nagenoeg 40 jaar voor het bisdom heeft gewerkt: eerst in het pastoraat, later in het kerkelijk opbouwwerk. Hij roemde het grote netwerk dat Bisseling zowel binnen als buiten het bisdom heeft opgebouwd. Ook haalde hij een priester aan, die eens in zijn parochieblad schreef: “Als Harry Bisseling van het bisdom belt, dan weet je dat het niet zal gaan over salarisverhoging.” Oftewel: deze priester schreef ongetwijfeld over de nieuwe benoeming die hij had gekregen…
Bisseling sloot zelf het symposium af met een dankwoord. Hierna was er gelegenheid tot ontmoeting en afscheid nemen van Harry Bisseling.

Bisseling6P1040584