Aartsbisdom > Nieuws > Afronding actie ‘in de steigers’ Schalkwijk

Afronding actie ‘in de steigers’ Schalkwijk

In Schalkwijk vindt op zondag 18 september de laatste actie plaats in het kader van de campagne ‘in de steigers’. Een rommelmarkt, een veiling en een verloting vormen gecombineerd de afronding van een serie activiteiten in dit kader. Het doel van de campagne was om twee ton bij elkaar te krijgen voor de uitgebreide restauratie van de H. Michaëlkerk. “De verwachting en de hoop is dat hiermee de eindstreep zal worden gehaald,” aldus locatieraadvoorzitter Arie van Rooijen.

“Voor de rommelmarkt (11.00 – 15.00 uur), hebben veel mensen spullen aangeleverd of gemaakt,” vertelt projectmedewerker Hanneke van Leur-Meissner. “Zo zijn er stands met kleine speciale cadeautjes, kunstige bloemstukjes, tweedehands glazen, bloempotten, pannen, boeken, kleding, Kunst & Kitsch en natuurlijk de overheerlijke wafels! Ook is de glossy ‘MICHAËL’ te koop en andere collectoritems vanuit de restauratieperiode.”
Tijdens de veiling om 12.00 uur worden ‘bijzondere herinneringen’ geveild. De objecten die geveild gaan worden, zijn sinds 11 september te bezichtigen in de H. Michaëlkerk. Hanneke van Leur-Meissner: “Nieuw is de verloting die om 13.30 uur begint. Prijzen zijn beschikbaar gesteld door locale ondernemers en betrokken dorpsgenoten.”

Restauratie
De restauratie van de H. Michaëlkerk in Schalkwijk werd in juni van dit jaar afgerond, op 2 juni is de kerk tijdens een feestelijke viering weer officieel in gebruik genomen. Eind 2009 startte de restauratie, nadat het parochiebestuur een subsidie van de Rijksdienst voor Cultureel erfgoed had gekregen bijna 2 miljoen euro (70 procent van de begroting van de restauratie). Een substantieel deel van de rest heeft de parochie zelf bekostigd. Inmiddels is uit de gemeenschap bijna € 190.000,- bijeen gebracht voor het Michaëlfonds, hierin zitten ook bijdragen van het Prins Bernard Cultuurfonds en het KF Heinfonds.
Naast de kerk staat een actiethermometer waarop is bijgehouden hoeveel geld er binnenkwam vanuit de verschillende acties die het label ‘in de steigers’ meekregen. Zo is er gestart met een brede adoptieactie. Men ontving een boekje met daarin 47 items, die mensen konden adopteren. Daarnaast waren er diverse andere acties.