Aartsbisdom > Nieuws > Adventsactie 2014: Naastenliefde in actie

Adventsactie 2014: Naastenliefde in actie

Dit weekeinde begint de Advent: een periode van verwachting, van uitzien naar een nieuw begin, naar God die mens wordt. Een periode van hoop. Juist in deze hoopvolle tijd wil de Adventsactie 2014 een vuist maken en deze hoop ook doorgeven. Dit doet de Adventsactie door kleinschalige ontwikkelingsprojecten te steunen. Grote idealen worden concreet in kleine daden van naastenliefde onder het motto: Groot denken. Klein doen.

Beate Gloudemans is campagneleider van de Adventsactie: “Met Adventsactie geven we mensen ‘daar’, die moeten leven in moeilijke, mensonterende omstandigheden, via kleinschalige projecten hoop op een betere toekomst. Duizenden mensen ‘hier’ komen vrijwillig in beweging voor anderen, ze voelen zich geraakt en ondernemen actie om mensen ver weg te helpen. Het zijn gepassioneerde mensen die hun leven in dienst stellen van anderen en die hun talenten inzetten voor hun diepste overtuiging: dat we één grote mensenfamilie vormen en elkaar dus niet mogen loslaten.”

Force for good
Zo bezien is de katholieke Kerk een ‘force for good’ in de wereld. Duizenden mensen in Nederland spannen zich belangeloos in om mensen in de hele wereld te helpen met hun ontwikkeling. Beate Gloudemans: “Onze Nederlandse katholieke Kerk is altijd sterk geweest in de missie. Dat zijn we nog steeds! We willen graag wereldwijd mensen helpen, maar we willen nog liever dat zij leren om zichzelf te helpen. We geloven in de betrouwbaarheid van het kerkelijk netwerk: we weten wie we kunnen aanspreken. Onze projecten komen overigens ten goede aan iedereen, ongeacht hun geloof, want ook dat hoort bij kerkelijk ontwikkelingswerk: het staat open voor alle mensen in nood.”
Adventsactie werkt aan missie en ontwikkeling: “Missie omdat we onze inspiratie putten uit het Evangelie van het Mens geworden Woord. Ontwikkeling omdat het Woord gedaan moet worden: door mensen die geven om elkaar. Hier én daar,” aldus Beate Gloudemans.

In de weken voorafgaand aan Kerstmis werft Adventsactie fondsen voor tien kleinschalige ontwikkelingsprojecten. Meer weten? Kijk op www.adventsactie.nl