Aartsbisdom > Nieuws > Actie Kerkbalans: ‘praatplaat’ helpt parochiebesturen

Actie Kerkbalans: ‘praatplaat’ helpt parochiebesturen

Voor de evaluatie van 2024 en de voorbereiding op de campagne voor 2025, introduceert Actie Kerkbalans iets nieuws: de ‘praatplaat’. Deze helpt parochiebesturen en de werkgroep Kerkbalans het gesprek te voeren over Actie Kerkbalans. Voor welke concrete doelen en activiteiten in 2025 vragen zij parochianen om een bijdrage te geven?

Met Actie Kerkbalans vragen kerken jaarlijks om een bijdrage van hun leden voor het functioneren en voortbestaan van de eigen plaatselijke kerk. Een succesvolle Actie begint met een heldere doelstelling en kernboodschap. En om daar te komen, is het belangrijk dat parochiebesturen en werkgroepen Kerkbalans tijdig om tafel gaan.

Met een overzichtelijke ‘praatplaat’ helpt het campagneteam van Actie Kerkbalans de besturen en werkgroepen hierbij op weg. Het document zet aan om met elkaar te evalueren en te praten over de doelstellingen van de parochie of gemeente. Voor welke concrete doelen en activiteiten wil de plaatselijke kerk haar parochianen of gemeenteleden in 2025 een bijdrage vragen en waarom? De ‘praatplaat’ is te vinden op kerkbalans.nl/praatplaat.

Downloads en webshop
Met Actie Kerkbalans slaan kerkgenootschappen de handen ineen om een beroep te doen op hun leden voor een financiële bijdrage. Een landelijk campagneteam ondersteunt plaatselijke kerken bij de uitvoering. Zo staan er vanaf september 2024 op kerkbalans.nl tal van downloads klaar die plaatselijke organisatoren helpen de Actie optimaal te laten slagen: van een helder stappenplan tot voorbeeldberichten voor in het parochieblad en banners voor social media. Ook gaat tegen die tijd de webshop open, waar organisatoren allerlei campagnematerialen kunnen bestellen om de Actie Kerkbalans goed en herkenbaar onder de aandacht te brengen. Daarnaast worden er verdiepende webinars georganiseerd waar kerkvrijwilligers handige tips en informatie krijgen voor het organiseren van een succesvolle Actie.

Het begint voor parochiebesturen nu met het downloaden van de praatplaat en deze op de agenda van hun eerstvolgende vergadering te zetten.

Tags: