Aartsbisdom > Nieuws > Actie Kerkbalans gestart: peiling over meerwaarde kerk

Actie Kerkbalans gestart: peiling over meerwaarde kerk

Met klokgelui werd 19 januari om 13.00 uur het officiële startsein gegeven voor de Actie Kerkbalans van 2019. Een dag eerder hielden de landelijke organisatoren van Kerkbalans in Utrecht een persconferentie. Daar werd de uitkomst gepresenteerd van een peiling onder lokale organisatoren van Kerkbalans over de meerwaarde van hun kerk. Ook werden de winnaars bekend gemaakt van de fotowedstrijd die Kerkbalans had georganiseerd. Twee van de vier winnaars komen uit parochies uit het Aartsbisdom Utrecht.

“Kerkbalans is met ruim 250 miljoen euro de grootste fondsenwervingsactie van Nederland,” zo benadrukte voorzitter Zuijdwijk van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving (ICG), die de Actie Kerkbalans elk jaar coördineert. Tijdens de perspresentatie werden eerst de winnaars van de tweede landelijke fotowedstrijd van Actie Kerkbalans bekend gemaakt. Gerrit te Vaarwerk uit de St. Josephkerk in Lochem (parochie Twaalf Apostelen) won in de categorie Inspirerende vieringen, Esther Verwimp uit Houten (parochie Paus Johannes XXIII) was de winnaar in de categorie Missionaire aanwezigheid in stad, dorp of wijk. Joke Schulenklopper uit de PKN gemeente Hoorn-Zwaag-Blokker won in de categorie Omzien naar elkaar, de publieksprijs was voor Desi Boessens uit Beek (Limburg) met de meeste likes op Facebook.

Gerrit te Vaarwerk lichtte zijn foto toe: “Bij Kerkbalans gaat het vaak over het behoud van het kerkgebouw. Dit jaar is het thema in onze parochie: ‘De Kerk is meer dan stenen’. Dat zie je op deze foto – de mensen staan om de dopeling heen, met hun handen als een dak. De kerk is niet alleen van steen, maar bestaat uit mensen. De foto toont geborgenheid, warmte, en liefde.” Ook Esther Verwimp gaf kort tekst en uitleg bij haar winnende foto: “Te zien is de optocht met Sint Maarten, die overigens in samenwerking met de PKN gemeente in het dorp was georganiseerd. De kinderen trokken van de basisschool naar een verzorgingshuis, waar ze aan de ouderen een lichtje gaven.”

Dick Schinkelshoek (ICG) gaf vervolgens een korte toelichting op de gehouden peiling naar de meerwaarde van de kerk. Het blijkt dat de lokale organisatoren van Actie Kerkbalans ‘naar elkaar omzien’ de belangrijkste meerwaarde van hun kerk vinden: zo’n 36 procent van de deelnemers aan de peiling kozen voor deze meerwaarde. Op twee staat met 22 procent van de stemmen het verzorgen van inspirerende vieringen. “In kerken wordt naastenliefde gepraktiseerd,” aldus Schinkelshoek, “ze zijn maatschappelijke krachtcentrales met vele vrijwilligers.”

Vervolgens reageerden ds. De Reuver (scriba van de Protestantse Kerk in Nederland) en de Rotterdamse bisschop Van den Hende (voorzitter Nederlandse Bisschoppenconferentie) op de uitkomsten van de peiling. “Ik ben hier blij mee,” zo zei De Reuver. “Omdat omzien naar elkaar een concretisering is van de diep spirituele en existentiële geloofservaring door God gezien te worden. Omzien naar elkaar, zodat ik, zodat die ander ontdekt door God gezien en geteld te worden. Dit omzien naar elkaar raakt het hart van kerkzijn.” Hij benadrukte dat zeker in deze tijd waarin “veel ouderen, maar ook jongeren lijden onder eenzaamheid, omzien naar elkaar een grote bijdrage is aan de samenleving.”
Mgr. Van den Hende heeft jeugdherinneringen aan Kerkbalans: hij bracht als kind met zijn broer enveloppen rond in de parochie én met Kerstmis een kaartje als dank voor de financiële steun. Hij memoreerde dat Kerkbalans “in de lange traditie staat van de Kerk om haar leden te vragen om steun. De apostel Paulus omschrijft deze steun als een ‘bijdrage aan de noden van de heiligen’ (Romeinen 12, 13). In dit perspectief betekent Kerkbalans dat je als kerklid op basis van je gelovige betrokkenheid ook materieel bijdraagt aan de gemeenschap van de Kerk als instrument van de Heer in onze wereld. In de Kerk komt gebed als eredienst aan God op de eerste plaats. Vanuit deze eredienst komen we tot concrete daden van liefde en ontvangen wij de inspiratie om het Evangelie te verspreiden in woord en daad. Ook naastenliefde is een eredienst die we aan God verschuldigd zijn.”

De Actie Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de R.-K. Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk, waarbij de opbrengsten bestemd zijn voor de lokale parochie of gemeente. De actie wordt dit jaar gehouden van 19 januari tot 3 februari.

Tags: