Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop mgr. dr. W.J. Eijk kreeg pallium in Rome

Aartsbisschop mgr. dr. W.J. Eijk kreeg pallium in Rome

Op het hoogfeest van Petrus en Paulus, zondag 29 juni 2008, legde Paus Benedictus XVI het pallium op aan de aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. W.J. Eijk. Op dit jaarlijkse feest krijgen alle nieuwe aartsbisschoppen door de Paus het pallium opgelegd.

Een pallium is een soort wollen schouderband; een bijzonder ereteken behorend bij het liturgisch tenue van katholieke en orthodoxe patriarchen en aartsbisschoppen. In de Rooms-Katholieke Kerk symboliseert het de pauselijke macht en de verbondenheid van de kerkprovincies met de Heilige Stoel. Het bestaat uit een witwollen band, versierd met zwarte kruisjes, die om de schouders wordt gedragen. De wol is ook speciaal: deze is namelijk afkomstig van lammetjes die op 21 januari (feestdag van Sint Agnes) zijn gezegend.
Alleen de paus en de aartsbisschoppen mogen een pallium dragen. De paus draagt het overal waar hij voorgaat in pontificale hoogmissen; aartsbisschoppen mogen dat alleen in hun eigen kerkprovincie.

(Foto: L’Osservatore Romano/RKK)

Tags: