Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt twee priesters

Aartsbisschop Eijk wijdt twee priesters

Aartsbisschop W.J. Eijk zal op zaterdag 7 november (Feest van de H. Willibrord) twee priesters van het Aartsbisdom Utrecht wijden: Marc Oortman en Jaap Scholten. De wijdingsplechtigheid vindt plaats in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 10.30 uur. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De wijding door aartsbisschop Eijk van Oortman en Scholten zal geschieden door middel van handoplegging, zalving en gebed. Daarna zullen de overige aanwezige priesters de wijding bekrachtigen door handoplegging.
Marc Oortman (Haaksbergen, 1967) werkte dertien jaar als advocaat, voor hij aan zijn priesterroeping gehoor gaf. In Hengelo richtte hij met een compagnon een succesvol advocatenkantoor op. Zijn opleiding volgde hij aan de priesteropleiding Bovendonk in Hoeven (Noord-Brabant). Daar is het mogelijk om in deeltijd vanuit een beroep de diaken- of priesteropleiding te volgen.
Jaap Scholten (Sassenheim, 1957) overwoog al op jonge leeftijd of het priesterschap de juiste levenskeuze zou zijn, maar koos uiteindelijk voor het huwelijk. Hij werkte voor laboratoria en in de IT, en toen zijn vrouw tien jaar geleden overleed stond hij naar eigen zeggen opnieuw voor een tweesprong in zijn leven. Opnieuw voelde Scholten een priesterroeping, maar met drie jonge kinderen waren er ook veel praktische bezwaren. Toen deze waren opgelost, startte hij in 2001 met zijn studie theologie. Drie jaar geleden werd hij aangenomen op het Ariënskonvikt.

Tags: