Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt twee priesters

Aartsbisschop Eijk wijdt twee priesters

Aartsbisschop W.J. Eijk zal op zaterdag 29 mei twee priesters voor het Aartsbisdom Utrecht wijden: Anton ten Klooster en Wouter de Paepe. De wijdingsplechtigheid vindt plaats in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 10.30 uur. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De wijding door aartsbisschop Eijk van Ten Klooster en De Paepe zal geschieden door middel van handoplegging, zalving en gebed. Daarna zullen de overige aanwezige priesters de wijding bekrachtigen door handoplegging.

Anton ten Klooster werd op 18 november 1983 geboren in Hardenberg en gedoopt in de plaatselijke Gereformeerde kerk. Een fase vanaf zijn 13de als ‘atheïst’ eindigde in april 2001, toen hij op schoolreis in Rome was. Bij een bezoek aan de kerk Santa Maria Maggiore had hij het gevoel dat hij ‘thuis kwam’. Mede door een gesprek met een Nederlands sprekende pater in die kerk ging hij met zijn nieuwe geloof aan de slag. Dat resulteerde erin dat hij katholiek wilde worden èn priester. Na een jaar als vrijwilliger in het aartsbisdom Edmonton gewerkt te hebben, stond dat besluit nog steeds vast, waarna hij zich in 2003 bij het Ariënskonvikt meldde.

Wouter de Paepe (Zoetermeer 1980), getogen in Almelo en afkomstig uit een Zeeuws-Vlaamse familie, ging na zijn middelbare school natuurkunde studeren aan de Universiteit van Utrecht. Zijn afstudeeronderzoek, op het gebied van nanotechnologie, verrichtte hij in het Italiaanse Bologna. Na het behalen van zijn docentengraad gaf hij vervolgens natuurkundeles in het voortgezet onderwijs. In 2004 begon hij aan de priesteropleiding van het Ariënskonvikt te Utrecht.

Ten Klooster is werkzaam in de parochie H.H. Twaalf Apostelen, De Paepe is benoemd in de parochie Paus Johannes XXIII.

diakenwijding-de-paepe-ten-klooster-1
Anton ten Klooster en Wouter de Paepe met mgr. Eijk na afloop van hun diakenwijding op 12 december 2009