Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk start internationale Twittercampagne om priesterroepingen

Aartsbisschop Eijk start internationale Twittercampagne om priesterroepingen

Aartsbisschop Eijk van Utrecht start op 19 juni een internationale Twittercampagne om priesterroepingen. Die dag begint het ‘Jaar van de Priester’ dat paus Benedictus XVI onlangs heeft aangekondigd. Met een persoonlijk Twitterbericht vanaf één van de computers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënskonvikt vraagt mgr. Eijk om te bidden om roepingen én om deze oproep door te geven via Twitter. De start van de campagne wordt bovendien ‘live’ uitgezonden via internetvideo.

“Twitter is op dit moment één van de snelst groeiende sociale netwerksites ter wereld,” aldus aartsbisschop Eijk, “miljoenen mensen houden met korte berichtjes – Tweets – contact met elkaar. Als katholieke Kerk willen we actief gebruik maken van deze nieuwe middelen.”

‘Kettingbrief’
“Er zijn in de Kerk vele verschillende roepingen, maar de zorg om nieuwe priesters is op dit moment het meest urgent. We delen die zorg met de hele wereldkerk,” zegt mgr. Eijk. “Met onze Twittercampagne vragen we mensen daarom wereldwijd om met ons te bidden voor toekomstige priesters. Tegelijk vragen we om de oproep door te geven (te ‘re-tweeten’) via Twitter. Je kunt het vergelijken met een kettingbrief voor een goed doel; anno 2009 doen we dat via Twitter.”
Aartsbisschop Eijk lanceert vrijdag ook een Nederlandstalige en een internationale website, www.jaarvandepriester.nl en www.futurepriests.com: “Je wilt graag zien met wie en voor wie je bidt. Op deze nieuwe websites brengen we deelnemers aan de campagne in contact met elkaar en met priesterstudenten en jonge priesters.”

Gebedsestafette
De website www.jaarvandepriester.nl geeft daarnaast informatie voor hen die meer willen weten over een leven als priester in het aartsbisdom. Een deel van de website is gereserveerd voor informatie over de gebedsestafette om roepingen. Vanaf 2 juli maakt een speciale Christusicoon, afkomstig uit de kapel van de priesteropleiding het Ariënskonvikt, een rondgang door het aartsbisdom. Deze icoon wordt op 19 juni om 19.00 uur in de Utrechtse St.-Catharinakathedraal ingezegend tijdens een speciale mis voor roepingen. Het is de bedoeling dat deze icoon een week in elke parochie te gast is en dat in de weekendvieringen aandacht wordt gevraagd voor de roeping tot het priesterschap, om zo het draagvlak voor roepingen tot het priesterschap in de parochies te vergroten. Elke parochie krijgt ook gebedsprentjes waarop de icoon staat afgebeeld, plus een gebed om roepingen.
In een brief aan de parochies schrijft aartsbisschop Eijk: “In deze week kan de icoon ook ‘op bezoek’ gaan bij een aantal gezinnen, zodat ook in onze gezinnen het besef voor roepingen mag groeien. Daarnaast zullen we moeten bidden om roepingen. We zijn dankbaar dat velen in ons aartsbisdom zich daarbij aansluiten, individueel of in gebedsgroepen. Samen maken zij deel uit van de Diocesane Gebedskring. We willen deze Gebedskring meer bekendheid geven en parochianen uitnodigen zich hierbij aan te sluiten.”

‘Pastoor van Ars’
Het is dit jaar 150 jaar geleden dat de heilige Johannes Maria Vianney overleed. Deze ‘pastoor van Ars’ stond bekend om zijn pastorale betrokkenheid, zijn preken en de vroomheid waarmee hij velen tot geloof bracht. Daarom is hij uitgeroepen tot patroonheilige van alle parochiepriesters, reden voor paus Benedictus XVI om bij gelegenheid van zijn 150ste sterfjaar het ‘Jaar van de Priester’ uit te roepen. Conrector P. Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënskonvikt en voorzitter van de diocesane Roepingenraad: “Zo’n speciaal jaar geeft ons de gelegenheid onze aandacht te richten op de rol van de priester in de Kerk en de wereld van vandaag. De priester is voor de Kerk van levensbelang.”

Tags: