Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk installeert pater Alain-Dominique

Aartsbisschop Eijk installeert pater Alain-Dominique

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht heeft op 18 januari pater Alain-Dominique in een goed gevulde kerk geïnstalleerd als pastoor van de Gerardus Majellakerk in Utrecht. Alain-Dominique, lid van de Broeders van Sint Jan, gaat tevens leiding geven aan de nieuw opgerichte R.K. Studentenparochie Thomas van Aquino. Zijn medebroeders Elias en Johan zullen hem in deze pastorale taak ondersteunen als parochievicarissen.

Pater Alain-Dominique gaat samen met de andere broeders van de van oorsprong Franse congregatie wonen in de pastorie aan de Vleutenseweg, die is omgevormd tot priorij. Het religieuze leven wordt hierdoor weer aangesterkt in de stad Utrecht, één van de speerpunten van het pastorale beleid van het aartsbisdom.

Leerhuis
Als pastoor van de Gerardus Majella wordt Alain-Dominique de opvolger van pastoor A. Mensink, die met emeritaat gaat. “De parochie heeft onder meer de beschikking over een Leerhuis dat een belangrijke rol is gaan vervullen op het gebied van catechese voor jeugd, jongeren en volwassenen,” zo meldt het parochiebestuur.
Ook in het kader van de nieuwe studentenparochie krijgt dit Leerhuis een cruciale functie, zo laten de parochie en Priorij Broeders van Sint Jan weten: “In de komende maanden zal het programma van lezingen en cursussen verder ontwikkeld worden, gericht op studenten in Utrecht. De onlangs opgerichte JohannesAcademie, een landelijk initiatief van de broeders, wil daaraan haar steentje bijdragen. Verder zijn er op woensdag- en zondagavonden speciale missen gericht op studenten. Alle studenten, die zich bezighouden met geloofsvragen, zijn daarbij welkom. De relatief jonge Broeders van Sint-Jan zullen naar verwachting gemakkelijk aansluiting vinden bij de studentenpopulatie.”

Jongerenpastoraat
De Broeders van Sint Jan waren voorheen al werkzaam in Nederland. Jarenlang hadden zij een vestiging in Enschede, later ook in Leuvenheim. Van daaruit waren zij ook landelijk actief, met een veelheid aan activiteiten op het gebied van het jongerenpastoraat. Ze hebben ook een priorij in Den Haag.
De congregatie is in 1975 ontstaan rondom de Franse dominicaan Marie-Dominique Philippe. Inmiddels is de rond hem ontstane groep van vijf broeders uitgegroeid tot een religieuze gemeenschap van meer dan vijfhonderd broeders, met wereldwijd negentig vestigingen. Ook de zusters van Sint Jan, die in Den Haag zijn gevestigd en binnenkort ook in Utrecht hun intrek nemen, en de apostolische zusters van Sint Jan hebben dezelfde stichter. De zusters van Sint Jan waren ook bij de installatieplechtigheid aanwezig.