Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk eet mee met Prinsenhuismaaltijd

Aartsbisschop Eijk eet mee met Prinsenhuismaaltijd

Sinds een aantal jaren wordt eens per maand door een diaconale werkgroep van de geloofsgemeenschap Johannes de Doper (parochie Paus Johannes de XXIII) in Wijk bij Duurstede gekookt om ouderen een gezellige zondagmiddag te bezorgen. Deze bijeenkomsten zijn bekend onder de naam Prinsenhuismaaltijd, een verwijzing naar het naast de kerk gelegen pand waar de maaltijden plaatsvinden. Zondag 26 september schoof aartsbisschop Eijk aan voor de maaltijd: het Aartsbisdom Utrecht beveelt in haar pastoraal beleidsplan dit soort diaconale activiteiten van harte aan.

“De diaconale werkgroep ervaart het bezoek van de aartsbisschop als een stimulans om verder te gaan met deze maaltijden,” aldus coördinator Jos Gebbinck. Ook Wouter de Paepe, die eerder dit jaar tot priester is gewijd, “is een graag geziene pastorale gast-aan-tafel tijdens de Prinsenhuismaaltijden. Hij bewoont de pastorie,” zo vertelt Gebbinck.

prinsenhuismaaltijd-2 prinsenhuismaaltijd-3

Voor de Prinsenhuismaaltijden arriveren de gasten vanaf 16 uur. Rond kwart voor vijf is doorgaans iedereen aanwezig. Gebbinck: “Het aantal varieert tussen de 18 en 25 gasten, soms moeten mensen zich vanwege gezondheidsredenen afmelden. We ontvangen de gasten met koffie/thee met iets erbij en gaan daarna over op het aperitief. Rond 17 uur gaan we aan tafel, waarna een driegangen diner wordt uitgeserveerd. We proberen elke keer de tafelschikking zo te doen dat niet altijd dezelfde gasten bij elkaar zitten.”

Foto’s: Winfried Leeman

Tags: