Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk brengt Adventsbrief en Pastoraal Beleidsplan uit

Aartsbisschop Eijk brengt Adventsbrief en Pastoraal Beleidsplan uit

Bij gelegenheid van de eerste zondag van de Advent (30 november) heeft het Aartsbisdom Utrecht deze week onder alle parochies de Adventsbrief van Aartsbisschop Eijk verspreid. Deze brief gaat vergezeld van een Pastoraal Beleidsplan, getiteld ‘Hoopvol op weg naar een missionaire toekomst’. Daarin zet de staf van het Aartsbisdom Utrecht in zestien punten het pastorale beleid voor de komende jaren uiteen.

“Het rooms-katholieke geloofsleven in het Aartsbisdom kent voor wie wil zien en geloven veel geestelijke rijkdom en groeikracht. Tegelijkertijd zijn er veel zorgen en noden,” zo stelt het Pastoraal Beleidsplan. Door de huidige reorganisatie, die noodzakelijk is om de financiële problemen waarin het Aartsbisdom verkeert te boven te komen, is tijdelijk een aantal activiteiten vervallen in het lopende seizoen 2008-2009: zo is er geen nieuw eerste jaar gestart van de pastorale school en de diocesane kadervorming. Eveneens moest de jaarlijkse vormelingendag vervallen. Genoemde activiteiten zullen echter in het seizoen 2009-2010 weer gewoon plaatsvinden. “Ook op andere terreinen blijkt gelukkig veel van de waardevolle activiteiten van de dekenaten en het Aartsbisdom te kunnen worden voortgezet. Daarnaast is het mogelijk nieuwe initiatieven te ontwikkelen, zoals het voorliggende beleidsplan laat zien. Het Aartsbisdom zal ook in de toekomst een sterke pastorale organisatie zijn die op vruchtbare wijze het Evangelie van Jezus Christus uitdraagt,” aldus de staf van het Aartsbisdom.

Het Pastoraal Beleidsplan zet in zestien punten het pastorale beleid voor de komende jaren uiteen. Onder meer komt aan bod de opvolging van de dekenaten door regiovicariaten, de vorming van vrijwilligers, de ontwikkeling van diaconale projecten, het aantrekken van nieuwe religieuze gemeenschappen, het roepingenpastoraat en de werving van pastoraal personeel.

Klik hier voor de tekst van de Adventsbrief van de bisschop
Klik hier voor de tekst van het Pastoraal Beleidsplan