Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk bij afsluiting Ludgerjaar in Essen

Aartsbisschop Eijk bij afsluiting Ludgerjaar in Essen

Met onder meer een feestelijke Eucharistieviering in de Sint Ludgerbasiliek in Werden bij Essen (Duitsland) besloot op 25 oktober het jubileumjaar bij gelegenheid van de 1200ste sterfdag van de heilige Ludger. Ook in het Aartsbisdom Utrecht zijn in dit kader diverse activiteiten georganiseerd. Kardinaal Simonis ging voor in de Eucharistieviering, concelebranten waren onder anderen aartsbisschop Eijk, bisschop De Korte van Groningen-Leeuwarden, bisschop Vorrath van het bisdom Essen en mgr. Lettmann, emeritus bisschop van Münster.

Het was in Werden-Essen een dubbel jubileum: dit jaar viert de plaatselijke Communitas Sancti Ludgeri zijn 50-jarig bestaan. Deze Communitas, die zich vooral richt op publicaties over en in verband met St.-Ludger, werd in 1959 opgericht toen Ludgers 1150ste sterfdag werd herdacht.
Mgr. Vorrath riep tijdens de bijeenkomst op 25 oktober in herinnering dat in de afgelopen maanden vele mensen uit het Ruhrbisdom maar ook uit andere diocesen “in het spoor van het geloof” naar het graf van Ludger in Werden zijn gepelgrimeerd. “Nu zijn wij vandaag nog eenmaal hier in Werden bijeengekomen, om het Ludgerjaar af te sluiten en God dank te zeggen voor alle geloofsversterking en alle bemoediging tot missionair getuigen die we in de afgelopen maanden hebben mogen ervaren.”

ludgerherdenking2009b

‘Nieuwe kracht’
Dat de verering van de heilige Ludger in de afgelopen decennia is toegenomen, over de grenzen van bisdommen en landen heen, is volgens mgr. Vorrath ook te danken aan de ‘Communitas Sancti Ludgeri’. De schoonheid van de basiliek van Werden, waar Ludger begraven ligt, is volgens mgr. Vorrath een levende getuigenis van de rijke geschiedenis die van deze plaats uitgaat. “Europa beleefde en beleeft vele diepgravende veranderingen. Maar bij het graf van de heilige Ludger wordt zichtbaar en invoelbaar, dat de Kerk van ons land een fundament heeft en dat zij op dit fundament altijd verder kan bouwen en uit de bronnen van het geloof altijd nieuwe kracht kan putten.”

Gedenkteken
De in 742 geboren Ludger studeerde aan de klooster-/domschool van abt Gregorius in Utrecht en vervolgens in York. Vanaf 777 trok hij als missionaris door het land van de Friezen in het noorden en dat van de Saksen in het oosten van Nederland en in Westfalen.
Tweede Paasdag 809 stierf de bisschop in Billerbeck. Hij werd via Münster naar Werden (nabij Essen) gebracht en daar begraven. Daar had hij een klooster gesticht, zoals Willibrord dat in Echternach en Bonifacius in Fulda hadden gedaan.
Op 29 maart van dit jaar werd langs de weg van Baak naar Zutphen een gedenkteken voor Ludger onthuld. Bij benadering op die plaats kwam Ludger in 794 aan, toen hij vanuit Brummen de Gelderse IJssel overstak en aan zijn bekeringswerk in de Achterhoek en Westfalen begon. Het monument is een roestvrij stalen ontwerp van Rien Overvelde. Ook deze onthulling vond plaats in het kader van de viering van de 1200ste sterfdag van Ludger.