Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop bezoekt zusters monialen Augustinessen in Driebergen

Aartsbisschop bezoekt zusters monialen Augustinessen in Driebergen

Binnen het kader van zijn rondgang langs de religieuzen bezocht mgr. Eijk op woensdagmorgen 3 augustus de zusters monialen Augustinessen in Driebergen. Deze zusters vormen de eerste en enige contemplatieve communauteit van hun orde in Nederland. Hun eerste klooster, dat in Maarssen stond, ging in 1946 van start. Omdat dit klooster te klein was geworden voor hun communauteit, verhuisden de zusters in 1960 naar hun nieuwe pas gebouwde klooster in Werkhoven. Het was een mooie priorij in een schitterende omgeving. Het was met zeer veel pijn in het hart dat de zusters in 1996, toen hun aantal tot acht was geslonken, uit Werkhoven weggingen en introkken in het verzorgingshuis Beukenstein in Driebergen. Nu zijn er nog drie zusters over.

De ontmoeting in de Beukenstein begon met de viering van de Eucharistie. Het Evangelie van de dag (Mt. 14,22-33) ging over de storm op het meer. Petrus vraagt Jezus of hij over het water naar Hem toe kan lopen. Als Jezus hem daartoe uitnodigt, doet Petrus dat ook, maar als hij merkt hoe hevig de wind is, verliest hij zijn vertrouwen en begint te zinken. Mgr. Eijk in zijn homilie: “Dit getuigt niet bepaald van heldenmoed, maar toch doet Petrus iets dat heel goed is in die omstandigheden. Hij bidt: ’Heer, red mij.’ En Jezus steekt terstond zijn hand uit en gijpt hem vast. Het gaat niet alleen om een gebeurtenis met een happy end uit een ver verleden. Wat Petrus overkomt, kan elke gelovige overkomen. Religieuzen die oud worden en met lede ogen moeten aanzien dat er geen nieuwe roepingen bijkomen, kunnen het gevoel hebben dat zij over het water lopen en geen vaste grond meer onder de voeten hebben. Ook mensen die ouder worden en de gezondheid verliezen, zoals veel bewoners in de Beukenstein, kennen dat gevoel. Maar wij kunnen net als Petrus de hand grijpen die Jezus ons toesteekt, in het gebed en in de Eucharistie waarin we hem persoonlijk ontvangen onder de gedaante van brood. Voor het gevoel raken we dan misschien slechts de zoom van zijn kleed aan, maar dat is voldoende. Ook al lopen we menselijk gezien op water, door Zijn mens geworden Zoon Jezus geeft God ons geestelijk gezien vaste grond onder de voeten.”

beukenstein-1

Persoonlijke ontmoeting
Na de Eucharistieviering was er een persoonlijke ontmoeting met koffie en gebak. Mgr. Eijk: “De drie overgebleven zusters zijn op leeftijd, maar hebben nog niets van hun esprit en enthousiasme verloren. Voor de andere bewoners in de Beukenstein zijn zij een grote steun.” Het bezoek aan de Beukenstein gaf de aartsbisschop ook de gelegenheid om professor Abbing te ontmoeten, priester van het Aartsbisdom Utrecht en emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis van de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht, en pater Kees Maas, salesiaan. Tevens waren bij het bezoek aanwezig de provinciaal van de Augustijnen, pater Clement, en pastoor Henk Bloem uit Zeist van de lokale parochie Sint-Maarten. De zusters gaven de aartsbisschop een boek ten geschenke over hun voormalige slotklooster in Werkhoven, de priorij Gods Werkhof.

beukenstein-2