Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisdom Utrecht presenteert nieuwe bisdomindeling

Aartsbisdom Utrecht presenteert nieuwe bisdomindeling

De staf van het Aartsbisdom Utrecht presenteert en bespreekt in de week van 6 oktober in verschillende adviesgremia de nieuwe bisdomindeling. Gekozen is voor een verdeling van het Aartsbisdom in drie regiovicariaten: Arnhem, Utrecht en Zwolle. De nadere invulling van de drie op te richten regiovicariaten is onderdeel van de gesprekken met adviesraden (nl. de Diocesane Raad voor het Permanent Diaconaat DRPD, de Diocesane Raad voor de Pastoraal Werk(st)ers DRPW en de Diocesane Pastorale Raad Utrecht DPRU). Daarover kan het Aartsbisdom op dit moment dan ook geen verdere mededelingen doen.

De nieuwe indeling van het Aartsbisdom Utrecht is een gevolg van de opheffing van de vijf dekenaten. Deze bouwen sinds 1 september hun activiteiten af, waarna op 1 januari 2009 hun opheffing als rechtspersoon volgt. Deze stap is ingegeven door de grote financiële problemen waarin het aartsbisdom zich momenteel bevindt. Bovendien is het de verwachting dat door het fusieproces, waardoor de ruim driehonderd huidige parochies worden samengevoegd tot 48 parochieverbanden, de dekenaten in de huidige vorm en omvang niet nodig zijn.
Aartsbisschop Eijk heeft al goede ervaringen met de indeling in regiovicariaten. In zijn vorige bisdom Groningen–Leeuwarden verving hij de dekenaten eveneens door deze bestuursvorm, de vijf dekenaten werden daar vervangen door twee regiovicariaten.