Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisdom in actie voor slachtoffers Haïti

Aartsbisdom in actie voor slachtoffers Haïti

Het Aartsbisdom Utrecht heeft vandaag zijn parochies opgeroepen aankomend weekeinde te collecteren voor de slachtoffers in Haïti. De opbrengsten van deze collecte komen geheel ten goede aan de activiteiten van pater Wim Boksebeld, een Salesiaan uit Raalte die al veertig jaar in Haïti werkt. Sinds enkele jaren leidt hij het project ‘kleine schooltjes van Pater Bohnen’. Via dit project in de sloppenwijken kunnen duizenden kinderen naar schooltjes die in samenwerking met de bewoners zijn opgericht, en krijgen ze dagelijks een maaltijd.

Het project van pater Boksebeld is verwoest, net als veel ander werk van de Salesianen van Don Bosco in Port-au-Prince. Pater Boksebeld ontsnapte aan de dood, maar honderden leerlingen en veel straatkinderen hebben de ramp niet overleefd. “Het werk, onze scholen liggen in puin. Tijd om te treuren om de doden is er niet. Onder de brokstukken vandaan konden we nog een aantal kinderen redden. Nu zorgen we met man en macht dat we kunnen overleven. En, hoe raar het ook klinkt, nu: we moeten vooruit, opbouwen,” zo laat pater Boksebeld weten.

Flitsactie
Om hem daarbij te steunen heeft het Aartsbisdom Utrecht besloten tot een ‘flitsactie’: de parochies is gevraagd de collecte van het weekeinde van 23-24 januari te bestemmen voor het project van pater Boksebeld, of daartoe een extra collecte te houden. Het geld zal direct terechtkomen bij het project van pater Boksebeld. Daarnaast wordt om gebed gevraagd voor de slachtoffers van de aardbeving. Dat kan bijvoorbeeld in de preek en in de voorbeden.
Daarin kan de oproep doorklinken tot “solidariteit met onze medechristenen in Haïti: dat zij het vertrouwen niet verliezen en kracht mogen ontvangen.” Dat schrijft Ina van de Bunt-Koster, missiesecretaris van het Aartsbisdom Utrecht, in een begeleidende brief aan de priesters, pastoraal werkenden, emeriti en diakens van het aartsbisdom.
Aartsbisschop Eijk van Utrecht heeft inmiddels persoonlijk contact gezocht met de familie Boksebeld in Raalte. Hij heeft zich op de hoogte gesteld van de situatie en leeft met hen mee in deze spannende tijden. Mgr. Eijk is onder de indruk van de inspanning en de inzet van het werk van de Salesianen in Port-au-Prince, waaronder dat van pater Boksebeld.

Klik hier voor de flyer van deze actie