Aartsbisdom > Nieuws > Aanpassing in bisdomafdracht

Aanpassing in bisdomafdracht

Het bisdombestuur van het Aartsbisdom Utrecht heeft besloten dat per 1 januari 2017 publieke kerkelijke rechtspersonen (niet zijnde parochies) met de zetel in het Aartsbisdom Utrecht die parochiële begraafplaatsen beheren evenredig aan hun inkomsten bisdomafdracht verschuldigd zijn. Deze bisdomafdracht is gebaseerd op dezelfde grondslag als de parochiële afdracht aan het bisdom.

De reden is tweeledig. Enerzijds bestaat er nu ongelijkheid tussen parochies die parochiële begraafplaatsen exploiteren (en daarover dus afdracht verschuldigd zijn) en besturen van publieke kerkelijke rechtspersonen die zo’n begraafplaats exploiteren maar tot nu toe geen afdracht aan het bisdom verschuldigd zijn. Daarnaast komen er soms vanuit parochies verzoeken tot oprichting van zulke publieke kerkelijke rechtspersonen bij het aartsbisdom binnen. In het huidige systeem zou dat dus tot ‘bisdomafdrachtvlucht’ kunnen leiden.
Betrokkenen worden op korte termijn per brief op de hoogte gesteld van de wijziging, voor de tekst van het betreffende decreet klik hier.