Aartsbisdom > Nieuws > Chrismaviering 2009: ‘Wij zijn allen gezalfd’

Chrismaviering 2009: ‘Wij zijn allen gezalfd’

In de kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming in Apeldoorn vond op 8 april de Chrismamis van het Aartsbisdom Utrecht plaats. Aartsbisschop Eijk ging voor in de viering, waarbij ruim 80 priesters aanwezig waren, onder wie de drie bisschoppelijk vicarissen. Mgr. Eijk zegende in deze viering de ziekenolie en de olie voor de geloofsleerlingen en wijdde het chrisma. Vertegenwoordigers uit de parochies van het aartsbisdom woonden de viering in de rijk gevulde kerk bij, om na afloop de oliën mee te nemen. Ook kregen zij een boodschap van mgr. Eijk mee, om in hun parochie voor te lezen. Een groep vormelingen uit diverse parochies was eveneens bij deze Chrismamis aanwezig.

chrismamis-9-klein

De aanwezige priesters spraken tijdens deze chrismaviering ook de hernieuwing van de wijdingsbeloften uit, waarbij zij in een corona rond mgr. Eijk stonden. De drie eind vorig jaar benoemde bisschoppelijk vicarissen, R.G.W. Cornelissen (vicariaat Deventer), drs. J.G.M. Pauw (vicariaat Arnhem) en drs. H.W. Woorts (vicariaat Utrecht) legden daarna hun professio fidei af. Daarmee spraken zij hun geloof uit en beloofden zij trouw aan de Kerk.

Drieledig ambt
In zijn homilie wees mgr. Eijk erop dat het Griekse woord chrisma letterlijk ‘olie als zalf’ betekent. Daarin zit ook het woord Christus, dat ‘de gezalfde’ betekent. Jezus is gezalfd met de Heilige Geest. Maar, zo benadrukte de aartsbisschop: Christus is niet als enige ‘koning, priester en profeet’. “Wij zijn dat allen, het is maar dat u het weet. Maar wat betekent dat? Hoe merken we dat en in hoeverre is dat een dienst aan de Kerk en aan de samenleving?”
In Jezus is het koningschap, het hogepriesterschap en het profeetschap bij uitstek aanwezig. “Maar wij zijn door diezelfde Heilige Geest gezalfd en intens verbonden met Jezus. Bisschoppen en priesters kunnen Jezus persoonlijk tegenwoordig stellen in het sacrament van de eucharistie, maar daarnaast zijn allen door doopsel en vormsel gezalfd en verbonden met Jezus. Zo delen wij in zijn drieledig ambt.”

Royaltyprogramma’s
“Wij hebben dus allen deel aan het algemeen priesterschap,” benadrukte hij. In het ontvangen van de eucharistie nemen gelovigen ook iets van Christus mee in hun dagelijks leven, de kracht, genade en liefde van God werken in hen door en kunnen zij weer bij de mensen brengen. Mgr. Eijk: “In deze geseculariseerde samenleving hoor je wel zeggen: waar blijft de Kerk, je hoort haar zo weinig! Maar de Kerk moet niet alleen van zich laten horen door haar bisschoppen, we moeten het allen doen. Dat is ook één van de betekenissen van het chrisma: daar wordt een geurelement aan toegevoegd dat verwijst naar de ‘goede reuk’ waarin onze handel en wandel als volgelingen van Jezus staat.”
Jezus vult het ambt van koning en profeet anders in dan mensen gewoon zijn te doen, memoreerde mgr. Eijk, die zich daarbij ook expliciet tot de vormelingen richtte: “Zo is het profeet zijn geen kwestie van de toekomst voorspellen, maar getuige zijn van Christus en Zijn liefde. Dat vraagt om een intens geloof en daar is dagelijks gebed om kracht voor nodig. Want getuige zijn van Christus in deze geseculariseerde samenleving is niet makkelijk.”

Ook het koningschap krijgt bij Jezus een andere invulling: het heeft niets van doen met heersen en “royaltyprogramma’s op tv, vol schandalen waar de mensen zo van smullen. Jezus was koning aan het kruis, zijn koningschap draait om dienen, toewijding en liefde. Dat moeten wij ook doen: in liefde elkaar dienen. We moeten niet alleen goed doen, maar óók getuige zijn.”

25ste keer
Door de zalving met het chrisma “zijn wij allen aaneengesmeed tot één aartsbisdom, tot één Kerk in de wereld,” besloot de aartsbisschop. Om de drie elementen van het algemeen priesterschap uit te oefenen, “en Hem met onze beperkte talenten te dienen en kenbaar te maken. Ik zou er nog veel meer over kunnen zeggen, maar sluit af met de kernachtige formulering van het Evangelie: ‘Daartoe heeft Hij mij gezalfd. Om aan armen de goede boodschap te brengen heeft Hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating aan te kondigen en aan blinden het licht in hun ogen, om verdrukten in vrijheid te laten gaan, en een jaar af te kondigen dat de Heer welgevallig is’.”
Na afloop van de viering dankte mgr. Eijk de mensen van de kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming, waar dit jaar al voor de 25ste keer de Chrismamis plaats vond. Als blijk van waardering schonk mgr. Eijk de kerk daarom het meegebrachte Evangeliarium dat hij in deze Chrismamis had gebruikt.

chrismamis-14-klein

Tags: