Aartsbisdom > Nieuws > Een gedenkteken voor Ludger

Een gedenkteken voor Ludger

Zondag 29 maart werd langs de weg van Baak naar Zutphen door wethouder A. van Oosten een gedenkteken voor Ludger onthuld. Bij benadering op die plaats kwam Ludger in 794 aan, toen hij vanuit Brummen de Gelderse IJssel overstak en aan zijn bekeringswerk in de Achterhoek en Westfalen begon. Het monument is een roestvrij stalen ontwerp van Rien Overvelde. De onthulling vond plaats in het kader van de viering van de 1200ste sterfdag van Ludger.

‘s Morgens ging vicaris Hans Pauw met twee concelebranten voor in een eucharistieviering in de fraaie St.-Willibrorduskerk van Vierakker. Bisschop De Korte van Groningen-Leeuwarden en dominee mevrouw Benard spraken een seculier gebed uit bij de onthulling van het gedenkteken en gingen samen voor in een oecumenische viering in de Hervormde kerk van Wichmond. Tenslotte werd in het St.-Ludgerushuis, naast de kerk in Vierakker, door dr. Ludo Jongen zijn hertaling van een laatmiddeleeuwse Ludgerbiografie gepresenteerd. Mgr. Eijk, die zondag graag aanwezig was geweest, moest verstek laten gaan, omdat hij in Münster was bij de installatie van Felix Genn als bisschop van Münster. Hij is de 75ste opvolger van Ludger, die van 804 – 809 de eerste bisschop was.

ludgerherdenking-2009-252-klein

Tags: