Aartsbisdom > Nieuws > Studentenverenigingen en studentenparochie werken samen in project ‘Aenon’

Studentenverenigingen en studentenparochie werken samen in project ‘Aenon’

De Utrechtse studentenparochie H. Thomas van Aquino (geleid door de Broeders van St. Jan) en de interkerkelijke beweging Navigators gaan samenwerken in de Navigators studentenverenigingen. Als eerste twee studentensteden zijn Utrecht en Nijmegen aan de beurt. Doel is meer rooms-katholieke studenten te interesseren voor deze verenigingen, op dit moment de snelst groeiende studentenverenigingen van Nederland.

Het afgelopen halfjaar hebben de Navigators en de Utrechtse studentenparochie in een werkgroep onderzocht hoe meer katholieke studenten geïnteresseerd kunnen worden voor lidmaatschap van de studentenverenigingen van de Navigators.
De Navigators hebben in vijftien steden interkerkelijke christelijke studentenverenigingen, die open staan voor iedereen die de persoon van Jezus Christus in zijn leven centraal wil stellen. Ze combineren op een unieke wijze de elementen die de studententijd tot ‘de mooiste tijd van je leven’ maken, met als kernactiviteit het bestuderen van de Bijbel.

Omdat het aantal katholieke leden verhoudingsgewijs achterblijft, is de werkgroep ‘Aenon’ gestart. Dit project is genoemd naar de bijbelse plaats Aenon bij Salim, een plek waar ‘veel water was’ en waar Johannes de Doper doopte.
Eén van de conclusies uit de werkgroep is, dat de cultuur binnen de Navigators voor menig katholiek als te protestants voelt. De Navigators zijn zich hiervan bewust en zoeken binnen de verenigingen naar aanpassingen om de katholieke studenten tegemoet te komen.

De eerste stap is het starten van ‘kringen’ die zich specifiek richten op katholieke studenten. Een ‘kring’ is een vaste groep van ongeveer zes studenten die elke twee weken bij elkaar komt rondom de bijbel. In de toekomst zullen meer initiatieven ondernomen worden. “De hoop is dat katholieke studenten hierdoor beter gevormd worden in hun geloof en later vanuit dat perspectief verantwoordelijkheden in kerk en samenleving kunnen oppakken,” aldus pater Elias van de Utrechtse studentenparochie.

Na de zomer verwacht de werkgroep dat het project in ieder geval van start zal gaan in Utrecht (NSU) en Nijmegen (NSN) door de vorming van één of meerdere katholieke kringen. De mogelijkheid hiertoe wordt tijdens de introductieweken in augustus aangeboden. Het is de bedoeling dat deze steden als pilots fungeren. De hoop is dat in alle steden waar de Navigators actief zijn dergelijke katholieke kringen ontstaan.

Tags: