Aartsbisdom > Nieuws > Sint Martinusparochie Hoogland doet mee met Open Monumentendag

Sint Martinusparochie Hoogland doet mee met Open Monumentendag

De Sint Martinusparochie in Hoogland doet dit jaar voor het eerst mee met Open Monumentendag (12 september). Deze dag wordt de Martinuskerk opengesteld voor het publiek en is er een publieksprogramma samengesteld. Behalve een rondleiding en het beklimmen van de kerktoren zijn er bouwtekeningen en foto’s te zien, maar ook optredens van koren en organisten te beluisteren. Maar de Sint Martinuskerk is zeker niet de enige kerk in het Aartsbisdom Utrecht die in het weekend van 12-13 september is geopend.

De Martinuskerk (een ontwerp van A. Tepe) werd in 1882 in gebruik genomen. Het gebouw werd in 1945 door de Duitsers kapot geschoten, waarbij de toren geheel werd vernietigd. Van 1955 tot 1957 vindt er dan een enorme verbouwing plaats, naar plannen van architect Th.J. van Elsberg. Eigenlijk wordt de kerk opnieuw gebouwd, waarbij de stenen van de oude kerk werden hergebruikt. Op 5 september 1957 werd de Sint Martinuskerk opnieuw gewijd door mgr. Alfrink.

Ook de Barbarakerk in Bunnik is op 12 september (10-17 uur) voor het publiek geopend. Kunstsmid Henri de Groot ontwierp en smeedde hekwerken die als afscheiding door de hele kerk zijn aangebracht. De muurschilderingen zijn van de hand van Charles Eijck. Te zien zijn indrukwekkende gebrandschilderde ramen, keramiek, altaarzilver en naaldkunst in de vorm van altaardwalen, muurdoeken en kleden. Ook de toren kan beklommen worden.
De H. Hart kerk en pastorie in Maarssen zijn open van 11-16.30 uur. Te zien is de expositie ‘Kerkschatten van de H. Hart Kerk – neogotiek en vernieuwing’, daarnaast is er een carillonconcert en een orgelconcert.
In de stad Utrecht doen onder meer de Sint-Augustinuskerk (12 september van 13-17 uur), de Sint-Catharinakathedraal (12 september van 10-17 uur) en de Sint-Willibrordkerk (12 september van 10-17 uur) mee.
In Huissen is op zondag 13 september (vanaf 13 uur) de OLV ten Hemelopnemingkerk geopend. Te zien zijn onder meer exposities over ‘De kerk op ansichtkaarten’ en tekeningen en kaarten van de kerk.
In de Heilig Hart in Bredevoort is op 12 én 13 september (10-17 uur) een tentoonstelling met oude misgewaden te zien. De Basiliek Heilig Kruisverheffing in Raalte (ontworpen door Tepe) is op 12 september (10-17 uur) en 13 september (10.30-17 uur) geopend.
In Enschede doen onder meer de Jacobuskerk (12 september 11-17 uur en 13 september 9.30-17 uur) en de Jozefkerk (12 september 10-16 uur) mee met Open Monumentendag. In de Jacobuskerk bestaat het programma uit muzikale optredens, rondleidingen, een expositie van oude kostbare kerkgewaden en vaandels en een speciale viering met Byzantijnse invloeden en gezangen. De Jozefkerk (uit 1893, architect Jos Cuypers) toont fraaie kazuifels en geeft gelegenheid de restauratiewerkzaamheden te bekijken. Ook is het mogelijk de toren te beklimmen.

Voor meer over de Open Monumentendag en een overzicht van de kerken die in het aartsbisdom Utrecht meedoen, zie: www.openmonumentendag.nl.