Aartsbisdom > Nieuws > St. Willibrordprocessie trekt door Utrechtse binnenstad

St. Willibrordprocessie trekt door Utrechtse binnenstad

De St. Willibrordprocessie trok op zondagmiddag 13 september voor de zevende keer door de Utrechtse binnenstad. Deze processie wil een uiting zijn van dank aan God voor het leven en de arbeid van St. Willibrord, die in het jaar 690 vanuit Ierland naar Nederland kwam om Christus en Zijn Evangelie te verkondigen en Zijn Kerk op te bouwen. Het programma was dit jaar uitgebreider dan in eerdere jaren. Ook in Schalkhaar was er een processie, bij gelegenheid van het feest van Maria van Frieswijk.

De Willibrordprocessie startte om 14.00 uur in de St.-Willibrordkerk, met de uitvoering van de Missa opus 36 van Charles-Marie Widor, hetgeen tevens de start was van het Widorfestival. Dit werd gevolgd door de korte lezing ‘Willibrord en de Lage Landen’. Om 15.40 uur was er een gebedsdienst, die de opening vormde van de processie zelf. Daarna werd de reliekschrijn van St. Willibrord, die eerder die dag vanuit de kathedraal naar de St.-Willibrordkerk was overgebracht, naar het ruiterstandbeeld van St. Willibrord op het Janskerkhof gedragen. Daar sprak aartsbisschop Eijk de processiegangers kort toe. Daarna trok de processie in de richting van het Domplein (waar St. Willibrord het eerste kerkje van St. Maarten herstelde en de eerste bisschopskerk bouwde, toegewijd aan Christus de Verlosser) en verder naar de metropolitane kathedraal van St. Catharina. Daar werd een plechtige vespers gevierd. In de processie werd behalve de schrijn met de relieken van St.Willibrord ook het Evangeliarium meegedragen.

willibrordprocessie-2009-b willibrordprocessie-2009-c

Processie in Schalkhaar
In Schalkhaar werd op 13 september eveneens een processie gehouden. Na de grote belangstelling in 2008 voor het vernieuwde feest van Maria van Frieswijk werd de feestdag dit jaar opnieuw georganiseerd. Dit jaar ging het Mariabeeld niet naar het landgoed Frieswijk, maar bleef ze dicht bij huis, in het pastoorsbos bij de Nicolaaskerk in Schalkhaar. Na de feestelijke eucharistieviering die om 11.00 uur begon, was er op het kerkplein een lunch voor alle bezoekers. Na de lunch trok de processie in etappes door het pastoorsbos, waarbij onderweg werd gestopt voor muziek, zang, gebed en een verhalenverteller. De processie eindigde met een korte viering in de kerk.

processie-schalkhaar-1 processie-schalkhaar-2