Aartsbisdom > Nieuws > Abdij Sion in Diepenveen krijgt miljoenensubsidie

Abdij Sion in Diepenveen krijgt miljoenensubsidie

Voor de restauratie van abdij Sion in Diepenveen stelt de provincie Overijssel 2,7 miljoen euro beschikbaar. Het geld komt uit een potje om een impuls te geven aan de bouwsector, zo heeft de provincie op 24 september bekend gemaakt. Nog voor de zomer was al een eerste deel van de omvangrijke restauratie van het complex afgerond. De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurwetenschappen en Monumenten (RACM) had daar vorig jaar zomer 720.000 euro voor beschikbaar gesteld.

Dankzij deze subsidie zijn het poortgebouw en het gastenverblijf van abdij Sion opgeknapt. Abdij Sion is sinds tien jaar een rijksmonument en telt verschillende gebouwen, alle met een eigen zogeheten ‘monumentennummer’. Deze vier rijksmonumenten vormen samen de abdij.
Het kloostercomplex stamt uit 1890 en heeft onder meer te kampen met lekkages. De jarenlange restauratie zal in vijf fasen uitgevoerd worden. Voor de restauratie van de gehele abdij is ongeveer 4,5 miljoen euro nodig. De provincie Overijssel heeft gisteren in totaal 9,8 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het restaureren van tien rijksmonumenten. Onder meer de r.-k. kerk Boskamp (1,1 miljoen euro), de r.-k. kerk Boerhaar (1,2 miljoen euro) en de r.-k. kerk Wijhe (169.000 euro) kregen geld van de provincie.