Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk bij inwijdingsconcert orgel Sint-Jacobuskerk

Mgr. Eijk bij inwijdingsconcert orgel Sint-Jacobuskerk

In de Sint-Jacobuskerk te Utrecht-Zuilen werd op 27 september een inwijdingsconcert gehouden bij de ingebruikname van het nieuwe orgel. Het huwelijkskoor ‘Capellamore’ onder leiding van Sonja Roskamp en organist Wouter van Belle zongen en speelden onder meer werk van J.S. Bach, Mozart, Gabriel Fauré, John Ireland en Händel. Onder de aanwezigen was ook aartsbisschop Eijk.

Het oorspronkelijk door de firma Elbertse in 1957 gebouwde orgel in de Sint-Jacobuskerk voldeed niet meer aan de behoefte van de parochiegemeenschap. In plaats van een renovatie en uitbreiding van dit orgel werd gekozen voor de overname van het orgel van de Emmaüskerk in Vlaardingen. Dit electro-pneumatische orgel is gebouwd door de firma Spiering uit Dordrecht en in 1952 in gebruik genomen. Daarna zijn er diverse aanpassingen uitgevoerd en tot slot heeft het orgel in 2004 een grondige restauratie ondergaan. Het bestaande front van het oorspronkelijke Elbertse orgel (met daarin de orgelpijpen van het register Prestant 8) is gehandhaafd bij de heropbouw van het Spiering orgel in de Jacobuskerk. Ook twee andere registers van het Elbertse orgel zouden behouden blijven, namelijk de Salicionaal en de Bourdon 16. De Bourdon bleek echter niet goed bij het nieuwe orgel te passen en is alsnog vervangen door een beter afgestemd register, dat tweedehands verworven kon worden.

jacobuskerkmgreijk jacobuskerkvbelleroskampmgreijk

Wouter van Belle is sinds 1985 hoofdorganist van de Utrechtse Sint-Catharinakathedraal. Daar werkt hij samen met het Kathedrale Koor Utrecht en de Kathedrale Koorschool. Momenteel werkt hij aan de realisering van een koororgel in deze kerk. Van Belle is vaste begeleider van het Toonkunstkoor Utrecht en het Residentie Bachkoor in Den Haag. Hij treedt op als organist tijdens concerten, bij radio- en cd-opnames en is veelgevraagd als begeleider van koren en zangers in de Randstad. Sinds kort is hij ook actief als componist van koormuziek.
Sonja Roskamp treedt op als zangsoliste tijdens kerkconcerten en huwelijksvieringen. Sinds april vormt zij samen met de mezzo Monique van der Hoeven en pianiste Willeke Smits het trio Duranck, dit trio verzorgt klassieke concerten met de nadruk op vocale duetten. Verder is zij als zangdocente werkzaam in Utrecht: zij geeft privézangles maar ook cursussen koorscholing en stemvorming voor cantores/pastores. Als kerkmusicus is Roskamp verbonden aan de parochie Jacobus/Ludgerus/Salvator in Utrecht-Zuilen, waar zij twee parochiekoren leidt. Het huwelijkskoor Capellamore richte Sonja Roskamp op om muziek te verzorgen voor huwelijksvieringen in en buiten Utrecht.