Aartsbisdom > Nieuws > Brief aartsbisschop Eijk over (mis)intenties

Brief aartsbisschop Eijk over (mis)intenties

Deze week ontvingen de parochiebesturen, de leden van de pastorale teams en de parochiesecretariaten in het Aartsbisdom Utrecht een brief van aartsbisschop Eijk over misintenties en gewone intenties. Volgens een erkend kerkelijk gebruik kunnen christenen zich door het opgeven en betalen van een misintentie op een bijzondere wijze aansluiten bij de Eucharistie als offer. Naast de Heilige Mis bestaan echter ook Woord- en Communievieringen en Gebedsdiensten, zodat de vraag rees of zo’n misintentie uitsluitend mag worden voorgelezen in een Woord- en Communieviering of Gebedsdienst. Deze praktijk is niet toegestaan, schrijft de aartsbisschop.

“Een parochiaan die een misintentie opgeeft en betaalt, doet aldus een offergave waardoor hij of zij zich op een specifieke wijze aansluit bij de Heilige Mis als offer en daarvan ook de geestelijke vruchten ontvangt. In het zich aansluiten bij de heilige Eucharistie als offer ligt precies de theologische rechtvaardiging van de geldelijke gave die met de opgegeven misintentie gepaard gaat,” schrijft mgr. Eijk.
Omdat een Woord- en Communieviering en een Gebedsdienst wezenlijk verschillen van de viering van de Heilige Mis als het present stellen van het Kruisoffer van onze Heer Jezus Christus, “is de praktijk dat een opgegeven misintentie uitsluitend wordt voorgelezen in een Woord- en Communieviering of in een Gebedsdienst niet toegestaan,” aldus de brief.

Parochianen kunnen natuurlijk speciaal voor een Woord- en Communieviering of Gebedsdienst een gewone gebedsintentie opgeven, maar hiervoor kan de parochie geen verplichte geldelijke bijdrage vragen – het betreft immers géén misintentie. Aartsbisschop Eijk: “Om het begrip ‘misintentie’ en de praktijk van het opgeven van misintenties zuiver te houden en om deze belangrijke bron van inkomsten voor de parochies te behouden, moet een gewone gebedsintentie voor een Woord- en Communieviering of Gebedsdienst altijd als misintentie worden herhaald in een eerstvolgende Heilige Mis. Voor deze misintentie kan de parochie vervolgens het gebruikelijke tarief vragen.”
Als er in een weekeinde naast een Heilige Mis ook een andersoortige viering is, dan is er geen bezwaar tegen dat de misintentie (die in de Heilige Mis wordt genoemd) in de vorm van een gewone gebedsintentie ook wordt genoemd in de andersoortige viering. Ook hier geldt dat de parochie voor een gewone gebedsintentie geen verplichte geldelijke bijdrage van de aanvrager kan vragen.

Klik hier voor de brief van aartsbisschop Eijk.