Aartsbisdom > Nieuws > Palmzondag: Aartsbisdom Utrecht houdt jongerendag ‘Passion’

Palmzondag: Aartsbisdom Utrecht houdt jongerendag ‘Passion’

Wereldwijd viert de R.-K. Kerk op Palmzondag Wereldjongerendag. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert deze 5de april voor de derde maal in Deventer een programma voor tieners en jongeren, onder de naam ‘Passion’. Deze dag ‘voor en door jongeren’ wordt mondiaal gebruikt om tieners en jongeren in de bisdommen met elkaar in contact te brengen. Dit jaar geeft onder meer een jongerengroep uit Deventer een inspirerende voorstelling gebaseerd op de musical ‘Jesus Christ Superstar’. Aartsbisschop Eijk neemt ook deel aan ‘Passion 2009’: hij gaat onder andere voor in een viering. Bovendien neemt hij het eerste exemplaar in ontvangst van de catechetische methode ‘Geloven Nu voor tieners’. Dat wordt hem uitgereikt door vicaris J. Pauw (vicariaat Arnhem), die jongeren en catechese in zijn portefeuille heeft.

‘Passion’ wordt georganiseerd door het Jongeren Platform Utrecht (JPU). Voorzitter Joachim van ‘t Hul: “Tijdens deze dag staat het geloof centraal, maar op een manier die het voor jongeren leuk maakt. Door een dag als ‘Passion’ krijgen jongeren het gevoel dat zij niet alleen staan in hun geloof, zij worden er juist hartstochtelijker in, met andere woorden: gepassioneerd. Dat is het succes van ‘Passion’.”
Dit jaar staan behalve fragmenten uit de musical ‘Jesus Christ Superstar’ ook workshops op het programma, zoals ‘meet and greet’, ‘Lord prepare me’, ‘monnik make over’, love letter B16’, een stadswandeling en een musicalkoor. De dag besluit met aanbidding van het H. Sacrament, waarbij mgr. Eijk ook aanwezig zal zijn.

‘Geloven Nu voor tieners’
De methode ‘Geloven Nu voor tieners’ die deze dag wordt gepresenteerd, is een spin-off van het beproefde ‘Geloven Nu’ concept voor volwassenen. Deze methode ontstond in het Aartsbisdom Utrecht en wordt inmiddels in vele parochies toegepast. Met deze methode brengen de deelnemers in maandelijkse bijeenkomsten de bijbel in verband met hun eigen levenservaringen. In deze nieuwe versie voor de jeugd worden zes bijbelverhalen met behulp van spel- en werkvormen voor tieners begrijpelijk, hanteerbaar en toegankelijk gemaakt. Voor de begeleiders bevat dit werkboek praktisch materiaal met achtergrondinformatie, tips voor de opzet van bijeenkomsten rondom bijbelverhalen en handleidingen bij de spel- en werkvormen. Het is een uitgave van de Katholieke Bijbelstichting (KBS) die tot stand kwam in samenwerking met de Pastorale Dienstverlening van het Aartsbisdom Utrecht.

Eens in de twee à drie jaar is de Wereldjongerendag een internationaal evenement waaraan ook de paus deelneemt. Voor het laatst was deze grote internationale editie in Sydney (15-20 juli 2008), in 2011 is Madrid aangewezen.

‘Passion’ 2009:
5 april, Broederenkerk (St. Lebuïnus)
Broederenstraat 18 Deventer

Programma: