Aartsbisdom > Nieuws > Ludgerherdenking en onthulling monument op 29 maart

Ludgerherdenking en onthulling monument op 29 maart

Het is 26 maart precies 1200 jaar geleden dat de heilige Ludger overleed. Dit wordt niet alleen herdacht in Duitsland, waar Ludger van grote betekenis is geweest, ook in Nederland vindt een herdenking plaats. Het aartsbisschoppelijk Ludgercomité en de Ludgerkring Oost-Gelderland organiseren op zondag 29 maart de Ludgergedenkdag in Vierakker, Zutphen en Wichmond. Ludger, apostel van de Friezen, Franken en Saksen, stak hier in 794 de IJssel over. Vanaf deze plek begon hij zijn zendingswerk in de Achterhoek en Westfalen.

Het programma begint om 10.00 uur met een Eucharistieviering in de St.-Willibrorduskerk te Vierakker. Voorgangers zijn vicaris Pauw van het vicariaat Arnhem en deken A. Willems van Zele (België). Vicaris Pauw vervangt aartsbisschop Eijk van Utrecht, die op 29 maart aanwezig is bij de installatie van mgr. Genn als bisschop van Münster. In dit aan het aartsbisdom Utrecht grenzende bisdom was Ludger de laatste jaren van zijn leven bisschop.

Ludgergedenkteken
Het officiële programma vervolgt om 13.00 uur met de onthulling van een Ludgergedenkteken bij Den Elter (gemeente Zutphen) door de Zutphense wethouder A. van Oosten. Mgr. De Korte (bisschop van Groningen-Leeuwarden) en ds. M. Benard (Wichmond) spreken hierbij een gebed uit voor mensen onderweg. Het monument, een ontwerp van Rien Overvelde, bestaat uit twee roestvrijstalen hekwerken op een L-vormige sokkel. In de hekken zijn de figuur van Ludger met de ganzen, de oude kerk en de bijbel met een brandende kaars uitgebeeld. De sokkel wijst naar Münster en naar Werden-Essen, respectievelijk de bisschopsstad en de kloosterkerk waar Ludger begraven ligt.
Om 14.15 uur is er een oecumenische viering in de hervormde kerk van Wichmond. Voorgangers zijn dominee Benard en mgr. De Korte. Het programma eindigt met een samenkomst (15.15 uur) in het Ludgerusgebouw te Vierakker. Daar wordt de kritische tekstuitgave gepresenteerd van de enig bekende Middelnederlandse levensbeschrijving van Ludger, die rond 1480 is opgeschreven. Dr. Ludo Jongen maakte voor dit boek een modern-Nederlandse vertaling van de Middelnederlandse tekst. Er wordt ook een Duitse versie aangeboden.

Missionaris
De in 742 geboren Ludger studeerde aan de klooster-/domschool van abt Gregorius in Utrecht en vervolgens in York. Vanaf 777 trok hij als missionaris door het land van de Friezen in het noorden en dat van de Saksen in het oosten van Nederland en in Westfalen.
Tweede Paasdag 809 stierf de bisschop in Billerbeck. Hij werd via Münster naar Werden (nabij Essen) gebracht en daar begraven. Daar had hij een klooster gesticht, zoals Willibrord dat in Echternach en Bonifacius in Fulda hadden gedaan.
Er bestaan in Nederland naast vele Willibrord- en Bonifatiusparochies slechts enkele Ludgerparochies, bijvoorbeeld in Loenen aan de Vecht, Balk, Dronten en (in een combinatie) Utrecht-Zuilen. Ook zijn er scholen en straten naar Ludger vernoemd. In de Achterhoek draagt sinds 2004 een parochieverband zijn naam, in Drachten sinds 1994 een grote protestants-christelijke scholengemeenschap. In Zelhem werd in 2006 een kerkje opgericht, zoals Ludger dat daar rond 801 zou hebben gebouwd.

In 2004/2005 werd er een Ludgerestafette gehouden van Utrecht naar Münster. Ze ging van parochie naar parochie en bereikte als een ‘uitgerekte’ processie in een jaar tijds Münster, de plaats waar Ludger 1200 jaar daarvoor de eerste bisschop werd.

Adressen:

• Willibrorduskerk, Vierakkersestraatweg 31, 7233 SE Vierakker