Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijkse Chrismamis op woensdag 8 april

Jaarlijkse Chrismamis op woensdag 8 april

De jaarlijkse Chrismamis in het Aartsbisdom Utrecht wordt in 2009 gevierd op 8 april, de woensdag in de Goede Week. De aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. W.J. Eijk, heeft 2 maart een uitnodiging voor het bijwonen van deze viering gestuurd aan de stuurgroepen, parochiebesturen en pastoraatsgroepen van de parochies en parochieverbanden in het aartsbisdom alsmede aan de pastoors, alle priesters, diakens en pastoraal werkers in het diocees. Het is “reeds de nodige jaren een zegenrijke traditie in ons Aartsbisdom, dat op de woensdag in de Goede Week de Chrismamis wordt gevierd”, zo schrijft mgr. Eijk in zijn uitnodigingsbrief. De viering vindt plaats in de kerk Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming, Stationsstraat 13 te Apeldoorn en begint om 19.00 uur.

Tijdens deze Eucharistieviering vindt de zegening van de olie voor de zieken en geloofsleerlingen plaats, alsook de wijding van het chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. Tijdens de Chrismamis vernieuwen de priesters hun wijdingsbeloften aan de bisschop.

Naast de pastoor van de parochie, of diens plaatsvervanger, worden van elke parochie in elk geval twee vertegenwoordigers voor de Chrismamis uitgenodigd. Mgr. Eijk: “Alle priesters nodig ik uit om aan de vooravond van Witte Donderdag hun wijdingsbeloften te hernieuwen en als broeders in het priesterschap te concelebreren.” De priesters worden verzocht zich vóór 5 april aan te melden bij de heer G.L.M. Lokate, ceremoniarius van de aartsbisschop en coördinator Chrismamis.

Mgr. Eijk presenteert tijdens de Chrismamis de drie nieuwe bisschoppelijk vicarissen: R.G.W. Cornelissen van het vicariaat Deventer, drs J.G.M. Pauw van het vicariaat Arnhem en drs H.W.Woorts van het vicariaat Utrecht. Zij zullen tijdens de Chrismamis tevens hun professio fidei afleggen.

Voorafgaande aan de Chrismamis kunnen de H.H.Oliën worden afgegeven die in voorgaande jaren gezegend of gewijd zijn. De parochie van Apeldoorn draagt zorg voor een goede verbranding van de H.H.Oliën die niet meer gebruikt zullen worden. “Door deze mogelijkheid om de H.H.Oliën af te geven, hopen wij dat deze niet onnodig lang blijven liggen in sacristieën of op andere plaatsen”, zo schrijft de aartsbisschop. Bij de verdeling van nieuwe H.H.Oliën wordt uitgegaan van één setje van de drie H.H.Oliën per parochie. Indien er meer flesjes van een bepaalde olie of meer setjes nodig zijn, dan worden de pastoors gevraagd dit door te geven aan de heer G.L.M. Lokate.

De volledige tekst van de uitnodigingsbrief is beschikbaar op het Extranet van het Aartsbisdom Utrecht.

Tags: