Aartsbisdom > Nieuws > Ook Rijkssubsidie voor St. Victorkerk in Benschop

Ook Rijkssubsidie voor St. Victorkerk in Benschop

Voor de St. Victorparochie te Benschop was zondag 8 november wel een bijzonder feestelijke dag, daarom werd er door pastoor Schyns een ‘H. Mis uit dankbaarheid’ opgedragen.

Er was dankbaarheid vanwege de twee nieuwe wijdelingen een dag eerder, waarvoor door de parochianen iedere vrijdagochtend ‘een gebed om roepingen’ wordt gebeden. Er was dankbaarheid naar alle vrijwilligers die een dank-je-wel avond kregen aangeboden en er was dankbaarheid naar de overheid voor de zojuist ontvangen BRIM-subsidie van bijna 379.090 euro. Zoals pastoor Schyns zei: “Alle goede dingen in drieën.”
Dat de parochie St. Victor nu voor een derde subsidie in aanmerking komt is bijzonder. Jarenlang is er heel hard gewerkt door het kerkbestuur en alle
betrokken instanties zoals het aartsbisdom en de architect om in aanmerking te mogen komen voor de noodzakelijke subsidies om de kerk te restaureren.

Nadat de Provincie Utrecht twee subsidies heeft gegeven, en nu ook het Rijk de restauratie van de kerk met een flink bedrag subsidieert, is dat een zegen niet alleen voor het dorp Benschop binnen de gemeente Lopik “maar zeker ook een zegen voor de nieuwe parochie met de mooie naam de H. Drie-eenheid en voor
het Aartsbisdom Utrecht,” aldus pastoor Schyns.

foto: pastoor Schyns zegent de in aanbouw zijnde steigers van de St. Victorkerk bij aanvang van de restauratie (12 juni 2009)