Aartsbisdom > Nieuws > Rector Schnell verruilt Ariënskonvikt voor Bovendonk

Rector Schnell verruilt Ariënskonvikt voor Bovendonk

Rector N.M. Schnell van de Utrechtse Priesteropleiding Ariënskonvikt wordt per 1 januari 2010 rector van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk in het bisdom Breda. Reden voor de overgang is het feit dat het Ariënskonvikt aan het eind van dit studiejaar zijn deuren sluit, wegens het sterk teruggelopen aantal priesterstudenten en de kwetsbare financiële situatie van het aartsbisdom. De Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven beschikt bovendien sinds het vertrek van M. Ham in juni 2007 niet meer over een rector.

Per 1 januari 2010 treedt Schnell eveneens terug als plebaan van de Sint Catharinakathedraal, pastoor van de Salvatorparochie en als rector van de Sint Willibrorduskerk te Utrecht. Conrector P. Kuipers zal per 1 januari 2010 functioneren als waarnemend rector van het Ariënskonvikt; tevens zal hij rector zijn van het Ariëns Instituut.

In de vieringen van de kerken binnen de kathedrale Salvatorparochie is op zaterdag 14 en zondag 15 november een boodschap voorgelezen waarin het vertrek van de plebaan wordt toegelicht. Op korte termijn zal aartsbisschop Eijk een nieuwe plebaan benoemen. De gesprekken daarover met het parochiebestuur zijn inmiddels van start gegaan.

Met de overstap naar Bovendonk wordt ook recht gedaan aan Schnells kwaliteiten en ervaring als rector, zo meent de bisdomstaf: Schnell is tien jaar rector geweest van het Ariënskonvikt. Bovendien is er een directe band met Bovendonk, waar diverse priesters van het Aartsbisdom Utrecht zijn opgeleid. Bovendonk is een opleiding in deeltijd, voor mannen die vanuit hun beroep priester of permanent diaken willen worden. Zo volgde M. Oortman, die op 7 november jl. door aartsbisschop Eijk priester werd gewijd, zijn opleiding aan Bovendonk.

Het Ariëns Instituut, waarvan Kuipers rector zal worden, zal een onderdeel zijn van de aartsdiocesane curie. Het zal activiteiten verzorgen ter voorbereiding op en uitwerking van de priesteropleiding die elders plaatsvindt. Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan het roepingenwerk en de begeleiding tijdens de parochiestage aan het einde van de opleiding. De werkzaamheden vanuit het Ariëns Instituut beogen voor de Utrechtse priesterstudenten van meet af aan een grondige kennismaking met en uiteindelijk een goed voorbereide opname in (de clerus van) het aartsbisdom.