Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt drie diakens

Aartsbisschop Eijk wijdt drie diakens

Aartsbisschop W.J. Eijk wijdde op zaterdag 21 november door handoplegging en gebed drie kandidaat-diakens voor het Aartsbisdom Utrecht tot permanent diaken. De wijding van Theo ten Bruin (58), Leon Fijen (47) en Jouke Schat (54) vond plaats tijdens een pontificale Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal te Utrecht. Mgr. Eijk: “We bidden in deze viering in het bijzonder dat Theo, Leon en Jouke hun geluk mogen vinden in hun dienstwerk als diaken en hun werkzaamheden heel vruchtbaar mogen zijn voor de mensen die aan hun diaconale zorg zullen worden toevertrouwd.”

De permanente diaken houdt zich bezig met de dienst van de liefde, het Woord en de liturgie. Hij staat zowel in de Kerk als midden in de samenleving; zijn taken liggen daar waar liefdeloosheid en ongerechtigheid heersen. De diakenopleiding spreekt dan ook van omzien naar zorg, gerechtigheid en verzoening. Zoals Jezus zei: “Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.”

Drieslag
Aartsbisschop Eijk ging in zijn preek onder meer in op de goede werken van de apostelen. De apostelen konden wegens de groei van de gemeente de verantwoordelijkheid voor de verdeling van de gaven niet meer waarmaken, daarom werden zeven geschikte mannen aangesteld om dit namens hen te doen. Mgr. Eijk: “Dat was niet zomaar een functie, geen ‘liefdadigheidsmanager’, maar een ambt, overgedragen door wijding met handoplegging en gebed. Door ervoor te zorgen dat de liefde in de praktijk van alledag – in dit geval de dagelijkse voedselverstrekking – tot zijn recht komt, hebben de diakens een bijzondere rol bij het herstel van vreedzame, liefdevolle verhoudingen en de eenheid onder de christenen.”
Overigens blijft het niet bij een taak op caritatief gebied. Het Tweede Vaticaans Concilie formuleerde de drie taken van de diaken aldus: ‘De diaconie (dienst) van de liturgie, het woord en de liefdewerken. Die drieslag komt ook terug in de wijdingsliturgie, benadrukte de aartsbisschop.

diakenwijding-nov-2009-b diakenwijding-nov-2009-c

‘Liefde in waarheid’
Deze drie taken van de diaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, aldus aartsbisschop Eijk: “Eenheid, vreedzame en liefdevolle verhouding door geloof in waarheid omtrent God, dit moet verkondigd worden op liefdevolle wijze.” Mgr. Eijk verwees naar de zinsnede ‘Waarheid in liefde’ van Paulus in de brief aan de Efeziërs: “Dit wordt vaak ten onrechte verstaan als ‘flexibel zijn’. Daarom draait paus Benedictus XVI in zijn laatste encycliek de volgorde om: ‘Liefde in waarheid’ (Caritas in Veritate, nr. 2), alleen liefde met respect voor de waarheid, anders is zij arbitrair. De liefde is pas volledig in de van nature egoïstische mens, als deze is verlost van het kwaad en vervuld van Gods liefde: dit wordt gevierd en gerealiseerd in de liturgie.

‘Evangelieboek’
Mgr. Eijk: “Door zijn deelname aan het wijdingssacrament vertegenwoordigt de diaken Jezus op een speciale wijze, namelijk als dienaar. In zijn dienst aan Kerk en samenleving komt iets van Christus Zelf aanwezig midden onder de mensen.” Daarom preekt naast de bisschop en de priester alleen de diaken in de eucharistieviering, waarin Christus in ons midden komt in Persoon, in Zijn Lichaam en Zijn bloed. Op deze wijze helpt de diaken zijn medechristenen op een specifieke manier om hun leven te ordenen op Christus en in Hem één volk in liefde te worden. Hiervoor is nodig dat de diaken zich spiegelt aan Christus de Dienaar, die zij vertegenwoordigen. Aartsbisschop Eijk: “Daarom, beste Theo, Leon en Jouke, wordt jullie straks bij het overhandigen van het Evangelieboek op het hart gedrukt, met de woorden: ‘Zie erop toe dat u gelooft wat uzelf gelezen hebt dat u onderricht wat u in geloof hebt aanvaard en dat uzelf handelt naar wat u hebt onderricht’.”

Echtgenotes
Aartsbisschop Eijk richtte zich tijdens de viering ook nog tot de echtgenotes van e drie wijdelingen: “Theo, Leon, Jouke, jullie zijn alle drie gehuwd. Jullie diakenwijding is alleen maar mogelijk doordat jullie echtgenoten daar van harte ‘ja’ op kunnen zeggen. Wij zijn als aartsbisdom Maria ten Bruin-Klein Tank, Ellen Teunissen en Cécile Schat-Savy zeer erkentelijk dat zij zo edelmoedig zich achter de keuze van hun echtgenoten voor de diakenwijding hebben geschaard. Maria, Ellen en Cécile, ook voor jullie betekent dat een grote gave aan de Kerk, waar we jullie heel dankbaar voor zijn.”

Tags: