Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt twee transeunt diakens

Aartsbisschop Eijk wijdt twee transeunt diakens

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht zal op 12 december door handoplegging en gebed Anton ten Klooster en Wouter de Paepe tot transeunt diaken wijden. Beiden zijn studenten van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënskonvikt. De wijdingsplechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 in Utrecht. Het ‘transeunte’ diakenschap is de laatste stap op weg naar het priesterschap. Beide priesterstudenten hopen op 29 mei 2010 tot priester te worden gewijd.

Wouter de Paepe (Zoetermeer 1980), getogen in Almelo en afkomstig uit een Zeeuws-Vlaamse familie, ging na zijn middelbare school natuurkunde studeren aan de Universiteit van Utrecht. Het afstudeeronderzoek, op het gebied van nanotechnologie, verrichtte hij in het Italiaanse Bologna. Na het behalen van zijn docentengraad gaf hij vervolgens natuurkundeles in het voortgezet onderwijs. In 2004 begon hij aan de priesteropleiding van het Ariënskonvikt te Utrecht.

wijdingskandidatenkleinAnton ten Klooster werd op 18 november 1983 geboren in Hardenberg en gedoopt in de plaatselijke Gereformeerde kerk. Toen hij een jaar of 13 was, had hij het idee dat hij niet meer in God geloofde. Zijn levensfase als ‘atheïst’ eindigde in april 2001, toen hij op schoolreis in Rome was. De laatste dag van die week liep hij nietsvermoedend de Santa Maria Maggiore binnen en had het gevoel dat hij ‘thuis kwam’. Mede door een gesprek met een Nederlands sprekende pater in die kerk ging hij met zijn nieuwe geloof aan de slag. Dat resulteerde erin dat hij katholiek wilde worden èn priester. Na een jaar van bezinning stond dat besluit nog steeds vast, waarna hij zich in 2003 bij het Ariënskonvikt meldde.

De Rooms-Katholieke Kerk kent naast het transeunt diakenschap het permanente diakenschap, waarbij ongehuwde en gehuwde mannen hun werkzame leven in dienst stellen van de zorg voor mensen aan de ’rand’ van de maatschappij: dak- en thuislozen en verslaafden, maar bijvoorbeeld ook voor ouderen, zieken, eenzamen, en mensen met een inkomen op of onder de armoedegrens. Deze mannen worden tot permanent diaken gewijd en werken met een zending van de bisschop.