Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt Dora Visser Kapel in

Aartsbisschop Eijk wijdt Dora Visser Kapel in

Op het kerkhof van Olburgen heeft aartsbisschop Eijk vrijdag 3 september de nieuwe Dora Visser Kapel ingezegend. De Dorakapel is ingericht als eerbetoon aan de 19de eeuwse Dorothea Visser, die tijdens haar leven verschillende wonderen verricht zou hebben. De Stichting Vrienden van Dora Visser ijvert al jaren voor de zaligverklaring van de Achterhoekse vrouw.

Aartsbisschop Eijk heeft eerst in de Willibrordkerk in Olburgen een noveenmis opgedragen voor Dora Visser, waarna de kapel door hem is ingewijd. Verder gingen pastoor Fred Hogenelst van de parochie HH 12 apostelen en diaken Johan Visser van de Maria en Laurentius uit Doetinchem en omstreken voor. Na afloop liepen de ruim 150 kerkgangers mee naar het kerkhof voor de inwijding van de kapel. Mgr. Eijk stond eerst stil bij het graf van Dorothea Visser, maar ook bij het graf van pastoor Antonius Kerkhof die Dora Visser heeft begeleid.

Vervolgens wijdde aartsbisschop Eijk de Dora Visser Kapel in met gebed, wierook en wijwater. Het parochiebestuur heeft deze kapel (het voormalige ‘liekenhuuske’) beschikbaar gesteld als Dora Kapel. De ruimte is ingericht met een groot kruis, een spiegel met Dora’s beeltenis, een bankje en een kaarsenstandaard.

doravisser-kapel-2

Stigmata
De mystica Dorothea (Dora) Visser (1819-1876), die vanaf haar twaalfde jaar gedeeltelijk verlamd was, zou eind 1843 voor het eerst de stigmata hebben ontvangen. Een speciale tijdelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht zette in september 2005 een eerste stap op weg naar haar zaligverklaringsproces. Op haar voorspraak was, zo stelde de rechtbank vast, zes jaar eerder een man die niet meer kon lopen op onverklaarbare wijze genezen. Deze bevindingen zijn naar de Heilige Stoel gestuurd, waar beoordeeld moet worden of er daadwerkelijk sprake is van een wonder. Inmiddels wordt gewerkt aan een ‘Vita Documentata’ van Dora Visser: een uitgebreid en gedocumenteerd verhaal over haar leven en de betekenis van haar leven voor anderen. Ook zo’n ‘Vita Documentata’ is noodzakelijk om een zaligverklaringsproces te starten.
Mgr.dr. K. Kasteel, hoofdprelaat van de Heilige Stoel, is eerder dit jaar op voordracht van aartsbisschop Eijk en met goedkeuring van de Heilige Stoel benoemd tot postulator van de apostolische fase in de zaligverklaringsproces Dorothea Visser.

Foto’s: Liesbeth Oukes-Spaansen

doravisser-kapel-3