Aartsbisdom > Nieuws > Uitreiking Ariëns Prijs voor Diaconie

Uitreiking Ariëns Prijs voor Diaconie

Het Aartsbisdom Utrecht reikt om de drie jaar de Ariëns Prijs voor Diaconie uit. Deze naam is ontleend aan de priester Alphons Ariëns, die zich begin twintigste eeuw inzette voor de in armoede verkerende arbeidersgezinnen in Twente. De Ariëns Prijs voor Diaconie 2010 wordt op zaterdag 9 oktober uitgereikt tijdens een feestelijke presentatie en samenkomst in de Walburgiskerk te Arnhem (Walburgisplein 1).

De Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom zal dan de prijswinnaars van 2010 bekend maken. De winnaars ontvangen een keramiek kunstwerk en een geldbedrag, alle genomineerde diaconale projecten krijgen een keramiek plaquette.

In het najaar van 2009 zijn in het Aartsbisdom Utrecht oproepen gedaan om diaconale projecten voor de Ariëns Prijs voor Diaconie 2010 voor te dragen. De jury onder leiding van Hub Crijns, vice-voorzitter van het Ariëns Comité, ontving 29 projecten. Deze jury heeft elk project bezocht en gesproken met de initiatiefnemers en uitvoerders. De resultaten van deze werkbezoeken met de jurywaardering zijn verschenen in het boekje ‘Ga en doe evenzo’. Juryvoorzitter Crijns: “Dit boekje geeft een inspirerende doorkijk in het diaconale werk in parochies. De lezer(es) ontmoet in de verhalen veel creativiteit, passie en mensbetrokken doen.” Dat blijkt zeer divers te zijn, aldus Crijns: “Veel vrijwilligers verzetten heel veel werk rond armoede en noodhulp, kringloopwinkels, kerstacties, bezoekwerk, zorg voor ouderen en zieken en troost bij verlies van dierbaren. Maar diaconie heeft ook te maken met migranten, asielzoekers, de vreemdeling in ons midden, interreligieuze dialoog, en reikt soms over de grenzen van Nederland naar Oost-Europa, Afrika en Azië.”

De uitreiking van de prijs maakt onderdeel uit van de diaconale impulsdag die op 9 oktober in Arnhem wordt gehouden (10.00-15.00 uur). Deze dag begint met een inleiding van prof. Jozef Wissink over dienstbaarheid en bemiddeling. Aansluitend is er een presentatie van acht diaconale projecten, waarvan de deelnemers er vier kunnen bezoeken. Na de lunch is er nog een kort gesprek onder leiding van prof. Wissink, waarna om 13.30 uur de uitreiking van de Ariëns Prijs plaatsvindt. Tot besluit is er een korte viering.

Hans Boerkamp, John Brohm, Hub Crijns, Gerard Groener, Annemarieke Hollanders, mgr. Hoogenboom, Geert Rozema, Nelleke Wijngaars Serrarens, en Hub Crijns (eindredactie), Hans van Eck (lay-out), ‘Ga en doe evenzo’, publicatie ten behoeve van de Ariëns Prijs voor Diaconie 2010, Zeist, september 2010.
Bestellen via tel. 030-6982570 of e-mail: dkci@aartsbisdom.nl. Het boekje wordt tegen verzendkosten opgestuurd.

Tags: ,