Aartsbisdom > Nieuws > Foto op gevel herinnert aan gesloopte Monicakerk

Foto op gevel herinnert aan gesloopte Monicakerk

Ter herinnering aan de in 1977 gesloopt Monicakerk is op 25 augustus een metershoge foto van het kerkgebouw onthuld op de hoek van de Herenweg en Oudenoord in Utrecht. De kerk werd in 1885 gebouwd als bijkerk van de Augustinuskerk, die met plaatsgebrek kampte. De kerk werd toegewijd aan Monica, de moeder van de heilige Augustinus. De Monicakerk had een hoge toren die als hoofdingang functioneerde. Op de glas-in-lood ramen stonden taferelen met de heilige Augustinus en Sint Monica. In de jaren zestig liep het aantal kerkgangers sterk terug, waarop het kerkgebouw in 1977 werd gesloopt om plaats te maken voor 62 sociale huurwoningen, die eigendom zijn van Portaal. De pastorie bleef wel staan.

Wijkwethouder Frits Lintmeijer, Portaal-directeur Trees van Haarst, Piet Balm (de laatste pastoor van de Monicakerk), Riet Bakker en Riny Vianen van de H. Nicolaas/ H. Monica kerklocatie onthulden de foto van drie meter hoog en twee meter breed. Onder deze grote foto hangt een informatiebord en een kleine actiefoto van de kerktoren die tijdens de sloop omviel – de verkeerde kant op.

sn203569-monica-foto-kl

‘Gezichtsbepalend’
Portaal-directeur Van Haarst memoreerde dat verzet tegen de sloop bij de onthulling van de foto: “Misschien zouden we nu nog beter gezocht hebben naar een nieuwe bestemming voor het gebouw. Maar ik ben blij dat dit stukje historie nu terugkeert op deze gevel.” Over de sloopwerkzaamheden had ze nog enkele wetenswaardigheden: zo bediende de koster de dragline tijdens de sloop en viel de toren de verkeerde kant op, “waarbij de haan letterlijk wegvloog. Die is pas na enkele dagen teruggevonden.”

sn203582-monica-foto-kl

Wijkwethouder Lintmeijer (die ook monumenten in zijn portefeuille heeft) was verheugd deze foto te mogen onthullen. Wel was dit “het eerste monument dat ik onthul dat niet meer bestaat.” Ter illustratie rekende hij de aanwezigen voor dat het aantal kerkgebouwen in Nederland sinds begin vorige eeuw is gedaald van 12.000 naar zo’n 7.000. “We hebben dus nog wel wat te doen aan de bescherming van kerken, die immers vaak gezichtsbepalend zijn voor een wijk of buurt.”
Het initiatief voor het informatiebord is afkomstig van Portaal, de parochie en de Werkgroep Directe Voorzieningen van de gemeente Utrecht. Deze Werkgroep zet zich in voor herstel van historische en karakteristieke elementen in het Utrechtse straatbeeld.

sn203563-monica-foto-kl