Aartsbisdom > Nieuws > Magazine ‘Tussen goed & kwaad’

Magazine ‘Tussen goed & kwaad’

Onlangs verscheen ‘Tussen goed & kwaad’, het jongste magazine in een reeks uitgaven over het christelijk geloof, vervaardigd in opdracht van de Vlaamse en Nederlandse bisschoppen. Van nature lijken we te kiezen voor het goede, maar is dat wel altijd zo? Het kwaad lijkt alomtegenwoordig. Is er een uitweg, en hoe gaan we er mee om?

Vanuit verschillende invalshoeken verkent het magazine middels bijdragen van ervaringsdeskundigen en interviews met onder meer Herman Van Rompuy en frère Aloïs van Taizé het continuüm van goed en kwaad, van schuld en vergeving. Daarnaast bevat het magazine bijdragen die ankerpunten bieden voor de grote ‘geloofswoorden’ van het christendom over kwaad, schuld, vergeving, het goede en de Bijbelse wortels.

De vele uiteenlopende artikelen getuigen van het kwaad dat mensen zelf ervaren of in hun omgeving meemaken, worstelend om de macht van het kwaad te doorbreken door het los te laten of te vergeven, waardoor ruimte wordt gecreëerd voor het goede. De fraai vormgegeven kleurenuitgave bevat in het hart een uitneembare special over het sacrament van de verzoening.

Daarnaast is er een DVD gemaakt die aan de hand van fragmenten uit de interviews een beeld oproept van goed en kwaad en schuld en vergeving. De DVD kan gebruikt worden om het thema aan te kaarten en erover in gesprek te gaan in parochies, scholen en andere contexten.

De bij het project behorende website www.goedenkwaad.info bevat incentives en materiaal om verder aan de slag te gaan met het thema. De site biedt onder meer werkschema’s en tips voor parochies en scholen om met dit thema te werken en het magazine te verspreiden, literatuur en filmsuggesties.

‘Tussen goed & kwaad’ is het vijfde magazine in de succesvolle reeks die grote levensvragen in gesprek brengt met het christelijk geloof. De magazines worden gemaakt in opdracht van de Nederlandse en Vlaamse bisschoppen.

Voor meer informatie: www.goedenkwaad.info

Tussen goed & kwaad. Ilse Cornu en Johan Van der Vloet (red.), 80 pagina’s (+ 16 pagina’s special De biecht – een vergeten sacrament?), Halewijn 2010, ISBN 978 90 8528 1474, prijs: € 4,- (excl. verzendkosten).
Te bestellen via bestel@rkk.nl of tel.: 030 2326909.

Tags: