Aartsbisdom > Nieuws > Katholieke Jongerendag 2010: Focus!

Katholieke Jongerendag 2010: Focus!

De zesde editie van de jaarlijkse Katholieke Jongerendag (KJD) voor tieners en jongeren vindt plaats op 7 november in Den Bosch. Focus, dat is het thema van de dag, waarin er verschillende keuzeprogramma’s, sprekers en bands aanwezig zullen zijn. Ook vanuit het Aartsbisdom Utrecht zullen vele jongeren afreizen naar Den Bosch.

‘Wat is je doel in je leven? Door wie laat je je leiden? Hoe maak je keuzes als je voor een moeilijke beslissing staat?’ Veel jongeren worden geconfronteerd met het feit dat ze keuzes moeten maken die een groot deel van hun leven bepalen. Want hoe maak je eigenlijk een goede keuze als je voor een moeilijke beslissing staat? Een doel voor ogen hebben (‘Focussen’) helpt om een besluit te nemen. Deelnemend aan het programma kunnen jongeren met elkaar zich verdiepen in deze vragen, en kijken welke rol hun geloof daar bij speelt.

Wereldjongerendagen
Dit jaar richt de KJD zich op twee grote evenementen die aanstaande zijn: De Europese Ontmoeting van Taizé in Rotterdam en de Wereldjongerendagen in 2011 in Madrid. Er zal een liveverbinding zijn met Madrid voor een kijkje achter de schermen. Voor twee internationale events is de KJD een goede kennismaking en voorbereiding voor jongeren.

Programma
In de middag worden meerdere keuzeprogramma’s aangereikt. Programma’s gericht op tieners (12 t/m 15 jaar) en programma’s speciaal voor jongeren (16 t/m 30 jaar). De keuzeprogramma’s richten zich, vanuit de katholieke geloofsopvatting, op bezigheden en activiteiten in het dagelijks leven van jongeren, zoals relaties, milieu, maar ook werk. Xpand, een trainingsbureau, zal het thema van dit jaar, ‘Focus’, vertalen naar de werkvloer. Daarnaast zal cabaretier Jo de Rijck uit Vlaanderen voor ontspanning zorgen. De Rijck heeft onder andere in 2007 caberetfestival ‘Kleinzalig’ gewonnen en zal nu op de KJD een verrassend optreden geven. Naast deze diverse programmaonderdelen zal er een optreden zijn van de Duitse band Good Weather Forecast. Als afsluiting van de dag zal in de aanwezigheid van naar verwachting 2000 jongeren een eucharistieviering plaatsvinden. De jongerendag begint om 10.00 uur en duurt tot 17.30 uur.

Promotie in het land
Dit jaar wordt de KJD op ludieke wijze gepromoot. Katholieke jongeren gaan zelf aan de slag door een creatief spandoek aan hun eigen kerktoren te hangen. Deze actie vindt op 30 oktober op verschillende plekken in Nederland plaats. Op deze manier willen jongeren andere leeftijdsgenoten motiveren om naar de KJD te komen.

Opgave en vervoer
Kaarten zijn voor € 10 te bestellen op www.jongkatholiek.nl/kjd. Prijs aan de deur is € 12.
De Maaspoort te ’s-Hertogenbosch, Marathonloop 1, is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Op de website van Jong Katholiek is hierover meer informatie te vinden.

De KJD is een initiatief van de Bisschoppenconferentie en wordt georganiseerd door Jong Katholiek, de afdeling Jeugd & Jongeren van de Nederlandse Kerkprovincie.
Meer informatie over het jongerenwerk van de Katholieke Kerk in Nederland is te vinden op www.jongkatholiek.nl.

Tags: