Aartsbisdom > Nieuws > Feestelijke viering herstel Emmauskerk Nieuwegein

Feestelijke viering herstel Emmauskerk Nieuwegein

Onder het motto ‘De Emmauskerk is uit de brand’ is zondag 31 oktober het herstel gevierd van deze Nieuwegeinse kerk na de brand dit voorjaar. Daags voor Palmzondag, op 27 maart, ontdekte een vroege wandelaar dat de kerk in brand stond: er bleek op vijf plaatsen brand te zijn gesticht.

De vieringen in de Goede Week werden noodgedwongen elders gehouden; na twee weken was de Emmauskerk schoon genoeg om weer in gebruik te nemen. De ergst getroffen ruimtes werden met schotten afgescheiden. Wel hing er nog een penetrante brandlucht. Na ruim vier maanden begonnen de herstelwerkzaamheden, die op 5 oktober werden afgerond. Daarna is de kerk met de hulp van vele vrijwilligers schoongemaakt. De zondagse viering op 31 oktober markeerde het herstel van het gebouw.

emmauskerk2 emmauskerk3

Na afloop van de viering werd eerst symbolisch de Willibrordplaquette uitgereikt aan de dochter van inmiddels oud-beheerder Jan Slump, die wegens gezondheidsredenen zijn taken eerder dan de geplande 1 januari 2011 moest neerleggen. Vanwege zijn verblijf in het ziekenhuis kon hij niet aanwezig zijn bij de viering. Zijn dochter Monica sprak een dankwoord uit. In de ontmoetingsruimte van de kerk werd vervolgens een kleine foto-expositie geopend over de brand en het herstel van de kerk.