Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt transeunt diaken

Aartsbisschop Eijk wijdt transeunt diaken

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht zal op 6 november door handoplegging en gebed Karel Donders tot transeunt diaken wijden. Karel Donders is afkomstig uit Arnhem en volgde zijn priesteropleiding aan de Tiltenberg, het seminarie van het bisdom Haarlem-Amsterdam. De wijdingsplechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 in Utrecht. Het ‘transeunte’ diakenschap is de laatste stap op weg naar het priesterschap. Donders hoopt op 14 mei 2011 tot priester te worden gewijd.

Karel Donders (Arnhem 1984) groeide op in een gezin met vier kinderen. “Het geloof werd door mijn ouders met liefde bijgebracht,” aldus de wijdeling. Na zijn middelbare school ging hij naar de priesteropleiding van het bisdom Haarlem-Amsterdam. “Daar heb ik zes jaar gestudeerd: heel belangrijke jaren van innerlijke vorming en verlangen naar het priesterschap. Na mijn afstuderen in 2009 ben ik begonnen aan een pastorale stage in de parochie van Heemstede. Een jaar heb ik daar met heel veel plezier mogen wonen en werken. Gedurende dit jaar heb ik ook de keuze gemaakt om mij voor het Aartsbisdom Utrecht kandidaat te stellen als toekomstig priester,” aldus Donders. In september startte hij met zijn pastorale taak in de parochie St. Paulus rond Groenlo in de Achterhoek.

De Rooms-Katholieke Kerk kent naast het transeunt diakenschap het permanente diakenschap, waarbij ongehuwde en gehuwde mannen hun werkzame leven in dienst stellen van de zorg voor mensen aan de ‘rand’ van de maatschappij: dak- en thuislozen en verslaafden, maar bijvoorbeeld ook ouderen, zieken, eenzamen, en mensen met een inkomen op of onder de armoedegrens. Deze mannen worden tot permanent diaken gewijd en werken met een zending van de bisschop. Vorige maand wijdde mgr. Eijk nog drie mannen tot permanent diaken.